Fabrikant CFM vindt neponderdelen in 68 vliegtuigstraalmotoren
Fabrikant van straalmotoren CFM International meldt dat 68 van zijn motoren vervalste onderdelen van het louche Britse bedrijf AOG Technics bevatten. Het gaat om CFM56-motoren die gemonteerd zijn op type vliegtuigen die het grootste deel uitmaken van de mondiale vloot. Eerder meldde persbureau Bloomberg al dat AOG Technics, een bedrijf uit Londen, onderdelen heeft verspreid die nep of ongedocumenteerd waren.
Dat gebeurde na vragen aan het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA). De vliegtuigen waar het om gaat betreffen oudere types, zoals de Boeing 737 en de Airbus 320. Nieuwe motoren van producent CFM International zouden niet getroffen zijn. Het gaat dan bijvoorbeeld om de opvolger van de CFM56, die wordt gebruikt op de nieuwste toestellen van Airbus en Boeing, zoals de A320neo en 737 MAX.
De bevinding van CFM International is opgenomen in een rechtszaak die het bedrijf heeft aangespannen tegen AOG Technics. Daarmee probeert CFM International het Londense bedrijf onder meer te dwingen om mee te werken aan het helpen zoeken naar de resterende neponderdelen. „Veiligheid is onze eerste prioriteit en we ondernemen agressieve juridische stappen tegen AOG Technics om de industrie sneller in staat te stellen onderdelen te identificeren die door deze derde partij met vervalste documentatie zijn verkocht”, meldt een woordvoerder van CFM in een verklaring.
Fabrikanten en toezichthouders sloegen weken geleden al alarm. Wereldwijd is vervolgens geprobeerd de door AOG Technics verspreide onderdelen te traceren. Het EASA heeft luchtvaartmaatschappijen opgedragen onderdelen met mogelijk vervalste documenten te isoleren. Externe bedrijven als AOG Technics leveren onderdelen aan de werkplaatsen waar gesleuteld wordt aan de commerciële vliegtuigen.