Binnenland

Europese luchtvaartbranche bezorgd over krimpplan Schiphol

Europese belangenorganisaties voor de luchtvaart blijven boos over de krimpplannen van het kabinet voor Schiphol om geluidshinder tegen te gaan, ook al zijn die iets afgezwakt. Rigoureus snijden in het toegestane aantal vluchten ondermijnt het vertrouwen binnen de branche en voldoet niet aan Europese regels, zo luidt de kritiek.

ANP
1 September 2023 15:59Gewijzigd op 1 September 2023 18:03

Volgens de plannen die minister Mark Harbers (Infrastructuur) bekendmaakte, zijn vanaf het najaar van 2024 jaarlijks maximaal 452.500 vluchten toegestaan, tegenover 500.000 nu. Eerder stuurde Harbers aan op een plafond van 440.000 vluchten.

„De verwachte beslissing van de Nederlandse regering is arbitrair, ondoordacht en ondermijnt de procedures die normaal worden gevolgd om dergelijke drastische maatregelen te onderzoeken”, verklaart algemeen directeur Ourania Georgoutsakou van Airlines for Europe, de koepelorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen in Europa.

„Het is zeer zorgwekkend dat een lidstaat van de Europese Unie op zo’n onvoorspelbare en gehaaste manier omgaat met iets wat gigantische gevolgen heeft voor Nederland en de bredere, interne markt van de EU. De Europese luchtvaart steunt op concurrentie en zekerheid over de markt en deze beslissing raakt het hart van wat de interne EU-markt voor luchtvaart een Europees succesverhaal heeft gemaakt”, vervolgt ze.

De Europese belangenorganisatie voor luchthavens, ACI Europe, verwijt de Nederlandse regering niet goed genoeg te hebben gekeken naar alternatieve maatregelen om geluidshinder te verminderen. „Deze beslissingen gaan om snel politiek scoren in de aanloop naar de landelijke verkiezingen, ten koste van de Nederlandse economie en banen”, beweert topman Olivier Jankovec.

Jankovec roept de Europese Commissie op om in te grijpen. Volgens hem heeft Nederland niet de door Brussel verplichte procedure gevolgd om eerst andere maatregelen tegen geluidshinder te nemen voordat er rigoureus wordt gesneden in het aantal vluchten.

Ook Barin, de brancheorganisatie voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, noemt de maatregel een „schending van Europese en internationale afspraken”. Voorzitter Marnix Fruitema waarschuwt voor de gevolgen voor het Nederlandse investeringsklimaat. Eerder oordeelde luchtvaartmaatschappij KLM al hard over de krimpplannen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer