Twitter-opvolger X gaat biometrische gegevens opslaan
Socialmediaplatform X is van plan „biometrische” gegevens op te slaan van gebruikers die daarmee instemmen. Dat staat in de vernieuwde privacyvoorwaarden van de berichtendienst die voorheen Twitter heette. Het is niet direct duidelijk wat X precies onder biometrische gegevens verstaat.
„Op basis van jouw keuzes, kunnen we jouw biometrische informatie verzamelen en gebruiken voor beveiligings- en identificatiedoeleinden”, staat in de geüpdatete privacyvoorwaarden. X maakt daarbij niet duidelijk om welke informatie het precies gaat, maar andere bedrijven bedoelen daar vaak gezichtskenmerken, vingerafdrukken of herkenning van de ogen mee.
Het is nog onduidelijk hoe X biometrische gegevens wil verzamelen en inzetten. Mogelijk is het een van de ideeën van miljardair Musk, die het platform vorig jaar kocht, om af te komen van geautomatiseerde accounts die spamberichten verspreiden.
X zegt nu ook informatie over het werk en de opleiding van gebruikers te verzamelen. Daarmee wil het bedrijf geschikte vacatures en „relevantere advertenties” tonen.
Socialmediabedrijven krijgen geregeld kritiek op hun omgang met persoonsgegevens. Techconcerns als Facebook-moeder Meta en Google verzamelen grote hoeveelheden data over het surfgedrag van gebruikers, waarmee ze adverteerders helpen hun reclames zo gericht mogelijk in te zetten.
Musk zei in een bericht op X ook dat mensen binnenkort via de app ook kunnen bellen of videobellen. De eigenaar van X, tevens topman van autofabrikant Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX, wil van het voormalige Twitter een „alles-app” maken. Daarbij hintte hij eerder ook al op betaaldiensten.