Economie

Verhoging van koffieprijs lijkt in aantocht

Marktleider in koffie Douwe Egberts verhoogt woensdag de prijs van koffie voor de afnemers als Albert Heijn en Laurus (Edah, Super De Boer en Konmar). Een pak van 250 gram wordt 15 cent duurder en een zak koffiepads stijgt een dubbeltje in prijs.

ANP
31 January 2005 17:14Gewijzigd op 14 November 2020 02:10

Het is echter nog niet gezegd dat koffie in de supermarkten ook in prijs stijgt. Marktleider Albert Heijn zegt goed naar de concurrentie te kijken, alvorens een prijsverhoging door te voeren. Een woordvoerster van het bedrijf sluit niet uit dat er een verhoging komt. Concurrent Laurus wil geen commentaar geven. „Dat is concurrentiegevoelige informatie", aldus de woordvoerster.

Douwe Egberts zei in een verklaring dat het de eerste prijsverandering is sinds 2001. „Destijds is er een verlaging van de prijs doorgevoerd, maar daarna zijn er geen wijzigingen meer geweest", zegt V. Peulen van het koffieconcern. „Een van de belangrijkste oorzaken is een flinke vermindering van de productie in Brazilië, ’s werelds grootste producent. De opbrengst van de plantages fluctueert jaarlijks. Nu is er sprake van een minder jaar". Ook in andere landen, waaronder Vietnam, Ivoorkust en Colombia, is er een lagere productie.

De koffieprijzen zijn volgens Douwe Egberts jarenlang laag geweest door een overschot in de productie. Nu de prijzen stijgen, biedt dat kans op een verbetering van inkomsten voor koffieboeren en daarmee volgens Douwe Egberts waarschijnlijk ook voor meer ruimte voor initiatieven op het gebied van duurzame koffieteelt.

Het koffiekeurmerk Max Havelaar laat de prijzen voor de afnemers ongemoeid. De koffieboeren krijgen een vaste prijs, waardoor de koffie van Max Havelaar in de supermarkt doorgaans een stuk duurder is dan die van de concurrentie.

Nederlanders consumeren sinds enkele jaren minder koffie. Die ontwikkeling hangt vooral samen met de komst van de koffiepads. Daardoor zetten consumenten geen hele kannen koffie meer met als extra effect dat er ook geen koffie meer in de gootsteen verdwijnt. In 2003 dronk de gemiddelde consument 142 liter koffie per jaar, vier liter minder dan het jaar daarvoor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer