Britse winkels lokken agenten met koffie in strijd tegen diefstal
De Britse winkelketens Waitrose en John Lewis lokken agenten naar binnen om winkeldieven af te schrikken. De dienders kunnen er tegenwoordig een gratis drankje halen.
Een geparkeerde politieauto voor de deur helpt al om potentiële dieven of agressieve mensen buiten te houden, verwacht Nicki Juniper, het hoofd van het veiligheidsdepartement van John Lewis Partnership, het bedrijf dat achter de twee ketens zit. Momenteel kampen winkels in Groot-Brittanië met veel diefstallen.
John Lewis Partnership heeft een brief aan de Britse politie geschreven waarin staat dat agenten ruimschoots gebruik mogen maken van het aanbod, zolang ze een herbruikbare koffiebeker meebrengen. Dat schreef de BBC eerder deze week.
Agenten kunnen hun warme drank tappen van een van de koffiemachines die in de winkel staan. Ook kunnen de politiemedewerkers in de supermarkten van de keten John Lewis gebruikmaken van de kantine tijdens hun pauze of eten kopen met korting.
Zelfscankassa
In de strijd tegen winkeldiefstal heeft de keten geprobeerd meer bewakers in te huren en de medewerkers te trainen in het tegenhouden van criminelen. Ook experimenteerde John Lewis met het zogeheten ”love bombing”. Bij dat initiatief bieden winkelmedewerkers extra actief hulp aan klanten. Ze vragen vaker of ze bijvoorbeeld assistentie nodig hebben bij de zelfscankassa, zodat mensen weten dat ze in de gaten worden gehouden.
De supermarkt stond eerder ook al bekend vanwege zijn genereuze koffiebeleid. Klanten die een pasje hadden, konden er al gratis koffie en thee krijgen tijdens het winkelen. Dat systeem werd echter gehackt in 2017. Daarna moesten klanten verplicht iets kopen om een gratis drankje te krijgen uit de koffiemachine.