Onderzoek: huidige dienstregeling veerboot Ameland deugt
De dienstregeling die Wagenborg Passagiersdiensten sinds begin deze maand hanteert voor de veerdiensten van en naar Ameland deugt. Er is nog wat ruimte om bij lagere waterstanden te varen als de veerboten onderweg op elkaar wachten. Dat blijkt uit een onderzoek dat kennisinstituut MARIN heeft gedaan in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De aanleiding was dat de rederij de dienstregeling in juni had beperkt omdat het te onveilig zou zijn om vaker door de steeds dichtslibbende vaargeul te varen. Ameland en de provincie Friesland zijn boos over de ingeperkte dienstregeling.
De rederij heeft afspraken met het ministerie over de verbinding met Ameland. Het ministerie wilde daarom weten of het terecht was dat Wagenborg het aantal afvaarten beperkte en steeds vertragingen opliep. Wagenborg vaart op dit moment vijftien keer per dag van Holwert naar Ameland en vice versa. De rederij gaat op basis van de uitkomsten van het onderzoek een nieuwe dienstregeling maken die vanaf september gaat gelden.
MARIN heeft alleen onderzocht hoe de twee gewone veerboten van de rederij in de vaargeul veilig kunnen manoeuvreren. De sneldienst is buiten beschouwing gelaten. Het onderzoeksinstituut waarschuwt dat er opnieuw onderzoek gedaan moet worden als de rederij andere boten zou gaan gebruiken. Een onderzoek naar het gebruik van de geul in combinatie met de sneldienst is aan te raden. MARIN heeft niet onderzocht of een andere route vanaf Holwert veiliger zou zijn. Daarvan was eerder wel sprake.
Volgens de onderzoekers wordt de geul intensief gebruikt. Er zijn permanent baggerschepen van Rijkswaterstaat aan het werk om de geul bevaarbaar te houden. Ook de sneldienst gebruikt dezelfde route. In combinatie met het getij in de Waddenzee, de invloed van wind en golven en de kronkelingen in de geul kunnen twee veerboten elkaar niet altijd veilig passeren. De waterstand kan zo laag worden dat de bodem van de zee te zien is en dan kan er niet meer gevaren worden.
Rijkswaterstaat heeft in afwachting van het rapport al een doorsteek gemaakt in het moeilijkste deel van de vaargeul. Wagenborg stelt dat de vaartijd daardoor korter is geworden, maar twee schepen kunnen elkaar daar niet passeren. Daarvoor heeft Rijkswaterstaat passeerstroken aangelegd, waar het ene schip op het andere kan wachten. Dat werkt volgens de rederij wel, maar alleen als de vaargeul niet verder dichtslibt. De rederij vindt volgens een woordvoerder dat het onderzoek bevestigt dat „de grote zorgen van Wagenborg over de veiligheid van de geul en het beroep op overmacht terecht waren.”