Gebruikers Facebook krijgen keuze voor gepersonaliseerde reclame
Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, is van plan om gebruikers in de Europese Unie voortaan expliciet om toestemming te vragen voor advertenties die zijn afgestemd op content die ze op de platforms bekijken. Met dat dinsdag aangekondigde plan wil het socialemediaconcern tegemoetkomen aan Europese eisen.
De Ierse privacytoezichthouder de Data Privacy Commissioner (DPC), de leidende autoriteit op dit vlak, legde Meta in januari nog een boete op van 390 miljoen euro voor de manier waarop gebruikersgegevens worden gebruikt voor gepersonaliseerde advertenties. Volgens het bedrijf zelf hadden Facebook- en Instagram-gebruikers feitelijk al toestemming gegeven voor dit soort reclame, want het stond in de algemene voorwaarden toen ze zich aanmeldden bij de platforms. Maar dat is in de ogen van de toezichthouder niet voldoende. Daarom kreeg de onderneming de opdracht om met aanpassingen te komen.
Meta zegt nu ergens komende maanden met nadere informatie te komen over hoe het proces van toestemming geven straks precies in zijn werk gaat. Dat moet eerst ook nog worden besproken met de autoriteiten. Om adverteerders gerust te stellen laat de onderneming wel alvast weten dat de wijziging geen grote zakelijke gevolgen zou moeten hebben voor de dienstverlening in Europa.
„Als deze wijziging eenmaal is doorgevoerd, kunnen adverteerders nog steeds gepersonaliseerde advertentiecampagnes uitvoeren om potentiële klanten te bereiken en hun bedrijf te laten groeien. We hebben met deze verandering rekening gehouden in onze zakelijke vooruitzichten”, aldus Meta.
Dat lokale regels soms grote gevolgen kunnen hebben bij Meta blijkt ook in Canada. Daar is de onderneming begonnen met een proces om nieuws via Facebook en Instagram te blokkeren, omdat er daar nieuwe regelgeving is, die de digitale platforms verplicht om anders lokale nieuwsorganisaties te gaan betalen. Het bedrijf van topman Mark Zuckerberg had eerder al gewaarschuwd deze stap te zullen zetten. Meta is het niet met de nieuwe regels eens en blijft erop aandringen dat de Canadese regering haar koers wijzigt.
„Gedurende vele maanden zijn we transparant geweest over onze zorgen”, verklaart Rachel Curran, die bij Meta Canada gaat over de omgang met regelgeving. „Het is gebaseerd op het onjuiste uitgangspunt dat Meta op oneerlijke wijze profiteert van nieuwscontent die op onze platforms wordt gedeeld.”