Nieuwe BMW 3-serie oogt mooi, rijdt prima, is niet goedkoop
Maanden geleden doken de foto’s al op, nu is de bijbehorende auto er pas echt. De nieuwe BMW 3-serie is te koop, maar staat pas begin maart in de showroom.
Een beetje sneu was het wel. Heb je als fabrikant jaren aan je belangrijkste model gewerkt en moet het publiciteitsoffensief een perfect georchestreerde exercitie zijn, komen de foto’s voortijdig op straat te liggen. Met dank aan internet vlogen de beelden in minder dan geen tijd de gehele wereld over. Ontkennen had geen zin want al snel was duidelijk dat de bron een introductiebrochure van BMW was.
De nieuwe BMW 3-serie ziet er fantastisch uit. Het is een echte BMW om te zien. De elegante, maar tegelijkertijd nuchtere en zelfs technische uitstraling deelt de nieuweling met de andere BMW’s. Opvallend is dat de 3-serie minder progressief gestileerd is dan de 1- en 5-serie, om over de 7-serie nog maar te zwijgen. Het lijkt wel alsof BMW met haar belangrijkste modellijn geen risico’s heeft willen nemen. De 3-serie is immers goed voor 40 procent van de verkopen. De auto is stevig gegroeid. Hij nam toe in lengte en vooral in breedte en is alleen wat lager dan zijn voorganger. BMW claimt zelf dat de nieuwe 3-serie de vorige 5-serie benadert wat betreft binnenruimte.
Uitgekiend onderstel
Vanaf het showroomdebuut op 5 maart zal de auto leverbaar zijn met drie verschillende benzinemotoren en een diesel. Later dit jaar wordt het programma naar beneden aangevuld met de 318i en 318d en verschijnt de imposante 330d op het toneel. Tot die tijd worden geïnteresseerden bediend met minimaal de 320i, die in tegenstelling tot de huidige 320i vier in plaats van zes cilinders telt. Deze 2-liter viercilinder levert een maximumvermogen van 110 kW/150 pk en vormt in geknepen vorm ook het hart van de 318i die later verschijnt. Daarnaast zijn er twee zescilinder benzineversies met respectievelijk een maximumvermogen van 218 pk (325i) en 258 pk (330i). Dieselaars worden bediend met de 320d, waarvan de achterwielen door een 120 kW/163 pk leverende 2,0 liter common rail turbodiesel worden aangedreven.
Tijdens de introductie kon er met de 320d en 330i worden gereden. Na een paar honderd kilometer staat vast dat BMW uitstekend werk heeft geleverd. De nieuwe 3-serie is een zeer overtuigende auto, waarbij BMW een prachtige balans tussen comfort en dynamiek heeft weten te realiseren. De auto beschikt over een uitgekiend onderstel en rijdt en stuurt prima. Voor het eerst is de 3-serie ook met Active Front Steering (AFS) leverbaar. Dit systeem past de stuuroverbrenging automatisch aan de rijsnelheid aan. Het geheel werkt uitstekend, maar blijft desalniettemin een onnatuurlijke indruk maken.
De 320d beschikt over meer dan voldoende spierkracht om de kwaliteiten van het onderstel te benutten en kenmerkt zich bovendien door een mooi sportief geluid wanneer er geaccelereerd wordt. Voor Nederlandse omstandigheden is de 320d een aanrader. De 330i overklast de 320d ruimschoots in prestaties (en aanschafprijs), maar beschikt over zo veel power dat het volle vermogen hier slechts sporadisch kan worden aangesproken. Van die prachtige roffels van de zespitter krijg je echter geen genoeg. De 325i biedt ongetwijfeld soortgelijke akoestische genoegens en is tevens krachtig genoeg maar tegelijkertijd aanzienlijk goedkoper.
Modern interieur
Het interieur is herkenbaar BMW en oogt modern. De afwerking van het geheel is van hoog niveau en dat geldt ook voor de kwaliteit van het zitmeubilair. Goedkoop is de auto helaas niet. BMW kan het zich echter veroorloven, want de Duitse fabrikant laat al jaren prachtige resultaten zien. De 318i staat vanaf 33.200 euro in de prijslijst. De 320i kost 35.850 euro terwijl zescilinder versies vanaf 42.400 euro binnen bereik zijn. De 320d wisselt voor 41.150 euro van eigenaar.