Overwerken, agressie en administratie? Groot deel van zorgpersoneel heeft desondanks plezier in hun werk
Hoge werkdruk of niet: zo’n vier op de vijf medewerkers in de zorg zijn enthousiast over hun baan. Hoe zit dat? „De drijfveer om iets voor anderen te betekenen is tegelijkertijd ook een valkuil.”
Extra diensten werken vanwege een tekort aan personeel, veel papierwerk en agressie op de werkvloer: voor veel mensen die in de zorg werken is dat de realiteit van de dag. Toch heeft een ruime meerderheid van de zorgmedewerkers plezier in hun werk.
Dat blijkt uit recent gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Van alle ondervraagde werknemers in de sector zorg en welzijn zei 77 procent enthousiast te zijn over hun baan. Maar liefst 90 procent vindt hun werk inhoudelijk leuk.
Het CBS ondervroeg werknemers in zorg en welzijn in de breedste zin. Daaronder vallen bijvoorbeeld de thuiszorg, ambulancediensten, de verslavingszorg of de kinderopvang. Volgens het CBS werken ongeveer 1,4 miljoen mensen in deze sector en zijn zij gemiddeld tien jaar bij hun huidige werkgever in dienst.
Gedrevenheid
De tevredenheid onder zorgmedewerkers is vergelijkbaar met die van mensen in andere beroepsgroepen, laat Peter Hein van Mulligen van het CBS weten. „De percentages zitten maar een fractie onder het gemiddelde van alle werkenden.” Toch zijn de percentages opvallend hoog in vergelijking tot de hoge werkdruk die veel zorgmedewerkers ervaren.
„Het zijn vaak gedreven mensen die de werkdruk op de koop toe nemen”, zegt Van Mulligen. Ook Elise Merlijn, bestuurder van FNV Zorg & Welzijn, geeft dat als verklaring. „De mensen die in de zorg werken, doen dat vanuit een diepere overtuiging, namelijk om mensen te helpen”, zo verklaart ze. „Juist vanwege die drijfveer blijven veel zorgmedewerkers nog werkzaam in deze sector.”
Corona
De tevredenheid van zorgpersoneel is de afgelopen jaren stabiel gebleven, met slechts kleine schommelingen. „Daaruit blijkt dat corona weinig invloed had op het werkplezier van zorgpersoneel”, concludeert Van Mulligen. „In 2021 hebben we nog niet specifiek gevraagd naar corona, omdat het toen nog te recent was. Nu blijkt opvallend genoeg dat de verhoogde werkdruk tijdens de coronacrisis weinig invloed heeft gehad. Ook dat zegt wat over de gedrevenheid van de werknemers.”
Toch heeft die gedrevenheid een grens. „De drijfveer om iets voor anderen te betekenen is tegelijkertijd ook een valkuil”, zegt Merlijn van FNV. „Vaak zien we dat zorgmedewerkers zeggen: „Ik neem er nog wel een extra dienst bij, want anders krijgt de patiënt of cliënt niet de zorg die hij of zij nodig heeft.” Zo schuift de grens van wat er nog acceptabel is steeds verder op.”
Invloed
Volgens Merlijn is daarom ongeveer 10 procent van plan om de organisatie of zelfs sector te verlaten. „Jonge medewerkers vertrekken vaker omdat ze ontwikkelmogelijkheden missen en problemen hebben met de planning en gevraagde tijd, terwijl oudere medewerkers hun baan vaker opzeggen omdat ze te weinig invloed hebben in de organisatie.”