VodafoneZiggo verliest klanten bij vast internet, omzet stabiel
Telecombedrijf VodafoneZiggo heeft in het tweede kwartaal klanten verloren bij vast internet. Die afname bij Ziggo wijt het bedrijf aan de sterke concurrentie op dat vlak nu bedrijven als KPN, Delta en T-Mobile met glasvezel komen. Op de mobiele markt en bij zakelijk vast internet groeide VodafoneZiggo nog wel. De omzet bleef met zo’n 1 miljard euro vrijwel gelijk aan een jaar eerder.
Door de afname van het aantal consumenten met vast internet, er waren er zo’n 34.500 minder, daalde ook de omzet die VodafoneZiggo haalde op de consumentenmarkt. De stijgingen op de voor het bedrijf veel kleinere zakelijke markt konden dat net niet goedmaken en er was uiteindelijk een omzetdaling van 0,2 procent.
Ook het bedrijfsresultaat daalde, met 3,6 procent tot 445 miljoen euro. Financieel directeur Ritchy Drost geeft aan dat dit het gevolg is van „veel hogere energie- en salariskosten”. Onder de streep verloor VodafoneZiggo 117,4 miljoen euro, onder meer door een veel minder resultaat op transacties in buitenlandse valuta.