Fortis gaat voor winstgroei van 10 procent
Fortis wil zijn operationele winst uit gewone bedrijfsoefening in de periode 2005-2009 autonoom met gemiddeld ten minste 10 procent per jaar laten groeien. Dat heeft de Belgisch-Nederlandse bankverzekeraar vrijdag voorbeurs bekendgemaakt.
Fortis streeft er ook naar via acquisities en samenwerkingsverbanden zijn positie op de Europese markt te versterken. De focus wordt verlegd van thuismarkt Benelux naar Europa, aldus een woordvoerder in een toelichting. Dat moet ertoe leiden dat tegen 2009 ten minste 30 procent van de operationele winst van buiten de Benelux komt. Nu is dat nog 15 procent. In Azië en Noord-Amerika wil Fortis selectief groeien met gespecialiseerde activiteiten.
Het concern gaat het bankieren voor vermogende particulieren en middelgrote ondernemingen integreren in één organisatie. Alle kantoren moeten over twee jaar werken onder één merknaam: Fortis. Dat betekent dat de merknaam MeesPierson verdwijnt. Deze Nederlandse Fortis-dochter houdt zich nu nog exclusief bezig met het bankieren voor rijke particulieren.
Momenteel telt Fortis honderd zogenoemde business centres, die zich nu nog uitsluitend bezighouden met bankieren voor bedrijven. Dit netwerk zal worden uitgebreid met vestigingen in vijftien nieuwe landen. Het bankieren voor ondernemingen en rijke particulieren in één organisatie zal volgens Fortis de ruggengraat vormen van de Europese groei.
Fortis mikt verder op het realiseren van een extra kostenbesparing van 100 miljoen euro medio 2006. Die vloeit voor uit een deze zomer te starten programma dat voorziet in een efficiëntere werking van ondersteunende diensten.
Met deze strategische plannen geeft topman Jean-Paul Votron, honderd dagen geleden aan het bewind gekomen, zijn visitekaartje af. Fortis zal de plannen vrijdag toelichten aan analisten, investeerders en de pers.