Le Bourget laat zien hoe luchtvaart werkt aan grote CO2-reductie
Alle soorten vervoer, ook de luchtvaart, krijgen te maken met normen voor de CO2-uitstoot. Die moet omlaag, terwijl het aantal vliegbewegingen aanzienlijk zal toenemen. Op de jaarlijkse vliegshow op luchthaven Le Bourget bij Parijs presenteerden bedrijven eind juni technieken en maatregelen om de uitstoot fors terug te dringen.
Bij binnenkomst in het Paris Air Lab paviljoen over de ontwikkelingen tot 2050 treedt een woordvoerder naar voren. Hij legt uit wat de verwachtingen zijn zowel in Europa als de hele wereld. „Het aantal vliegbewegingen in China groeit enorm de komende decennia, maar ook in Afrika zal dat binnen nu en tien jaar het geval zijn. Het is belangrijk dat deze regio’s op een zo hoog mogelijk technologisch niveau kunnen aanhaken, om de uitstoot niet te laten exploderen.”
Hij laat op een groot scherm zien dat die uitstoot enorm zal toenemen als er niets wordt gedaan. Zonder maatregelen vanuit de industrie zal de luchtvaart de gewenste CO2-neutraliteit nooit behalen. Een andere grafiek laat de uitwerking zien van diverse maatregelen en technieken die in het paviljoen staan tentoongesteld.
Op de schop
De functie van de luchthavens gaat ook op schop. Tussen nu en 2050 moeten ze veel meer dan nu connectiviteitscentra worden waar passagiers niet alleen met een vliegtuig kunnen vertrekken en arriveren, maar ook met de treinen of bussen en andere schone manieren van reizen.
De uitstoot van de luchthavens kan al omlaag door een snelle elektrificatie van voertuigen die er rijden. Ook wordt de luchthaven een zogenaamde groene hub als distributeur van groene energie: biomassa-energie, groene elektriciteit, duurzame vliegtuigbrandstoffen en waterstof.
Hoe gedetailleerd de beleidsmakers de doelen uitwerken, blijkt wel uit allerlei voorgestelde maatregelen. Vliegtuigmotoren moeten volgens een bepaald schema en voorschriften periodiek worden getest en gecontroleerd. Daarvoor worden ze onder het vliegtuig vandaan gehaald en op een testbank geplaatst. In die testopstelling kan CO2 worden opgevangen en eventueel weer worden gebruikt voor het maken van synthetische brandstoffen of e-fuels.
Ook kunnen veel emissiebeperkingen worden behaald door het luchtverkeer beter te plannen. Luchtvaartmaatschappijen zullen meer rekening houden met optimale routes als gevolg van weersomstandigheden en straalstromen.
De reizigers moeten ook een beetje worden opgevoed. Iedere koffer levert extra gewicht op. Dat veroorzaakt extra brandstofverbruik bij het opstijgen, in de lucht en bij het landen. Daar kunnen bijvoorbeeld door voorlichting aan reizigers besparingen worden bereikt.
De luchtvaartwereld is er zich terdege van bewust alleen te kunnen voortgaan als een groot deel van de hier genoemde maatregelen en technieken tussen nu en 2050 wordt doorgevoerd.