„Zonder airco moet je nu niet naar Italië rijden”
In zuidelijk Europa is er sprake van recordhitte met temperaturen van meer dan 40 graden in Italië en Spanje. Mehmet Ak (62) van Autotemp in Leeuwarden raadt mensen aan om goed voorbereid op weg te gaan met hun auto.
Nog even snel je airco laten maken of laten bijvullen. Het is wat veel vakantiegangers dezer dagen doen. Zeker als ze een lange autorit naar het verre zuiden voor de boeg hebben. Een goed werkende airco in je auto is heel belangrijk, zegt Mehmet Ak. Hij heeft in Leeuwarden het bedrijf Autotemp aan de Uranusweg. „Wij waren dertig jaar geleden een van de eerste bedrijven in Friesland die helemaal gespecialiseerd zijn in aircotechniek.”
Hij werkte tien jaar voor het bedrijf voor hij het in 2003 overnam. Autotemp is specialist in airconditioning, radiateuren, transportkoeling, comfortproducten en verwarmers. Ak zegt dat hij het eigenlijk al sinds mei druk heeft. Dat gaat tot september door, met een agenda vol afspraken. „In Nederland zijn de temperaturen ook al zodanig dat bij 20 tot 25 graden mensen graag koel willen kunnen rijden.”
Dat is geen overbodige luxe, zegt hij. „Het is niet alleen comfort, maar je kunt ook langer en veiliger rijden, onder alle weersomstandigheden. Nederland heeft een klimaat met een hoge luchtvochtigheid, dus door bij koud of regenachtig weer je airco even aan te zetten, zorg je dat het zicht van je ramen weer goed is.”
Voor hybride en elektrische auto’s is een goedwerkende airco zelfs cruciaal. „De airco zorgt er ook voor dat je accu gekoeld wordt en dat die goed opgeladen kan worden. Als je dat niet doet, kun je zomaar stilstaan langs een Franse snelweg omdat je accu oververhit raakt.” Tegelijk zorgt het gebruik van de airco wél dat je minder actieradius hebt. „Daardoor zetten mensen hem vaak uit. Dat geldt ook voor mensen die op benzine of diesel rijden, om brandstof te besparen. Maar dat zou ik zelf nooit doen.”
Droge ogen
Ak heeft ook een belangrijke tip voor mensen als ze de airco in de auto aanzetten. „Zorg ervoor dat hij niet op je gezicht blaast, want dan krijg je last van droge ogen en handen. Door de airco circuleert er droge lucht dus je moet voldoende water meenemen, anders kun je uitdrogen.”
Hij kent ook de bekende verhalen dat mensen ziek worden door de airco. „Je wordt niet ziek door de airco, maar door het temperatuurverschil tussen binnen en buiten. Als het buiten boven de 30 graden is en je zet je airco op 10 graden, dan is dat niet handig. Ik zeg wel eens: je steekt je hoofd ook niet in een koelkast die op 5 graden afgesteld staat.”
Brandende zon
Wie nu bijvoorbeeld naar Zuid-Europa rijdt en in temperaturen komt van boven de 40 graden, kan de airco in de auto het beste op 30 graden zetten. „En als je auto op een parkeerplaats in de brandende zon heeft gestaan is het misschien wel tegen de 50 graden in de auto. Dan kun je beter eerst de ramen even openzetten om die warmte uit de auto te krijgen en dán pas de airco aanzetten.”
Anders moet hij op vol vermogen draaien. Vergelijkbaar met een cv-ketel die na een hele koude nacht ineens je hele huis moet verwarmen, legt hij uit.
Autotemp verricht airco-onderhoud en inbouw bij alle motorvoertuigen. Auto’s, vrachtwagens, bussen, campers, landbouw- en grondverzetmachines en caravans. „Zelfs ambulances laten hier hun systemen inbouwen”, zegt Ak. Het bedrijf is STEK-gecertificeerd en werkt onder meer met het Friesland College in Heerenveen (Techniek & Technologie) als leerbedrijf. „Dat vind ik het mooie van dit vak. Dat je je ervaring ook door kan geven aan een nieuwe generatie.” Hij heeft net iemand opgeleid die nu ook een vaste baan binnen Autotemp krijgt.
Prutswerk
Hij meent dat aircotechniek iets is waarvan mensen vaak niet beseffen hoe ingewikkeld het is. „Het is veel meer dan het even leegtrekken van je airco en die opnieuw bijvullen.” Hij vindt zelf, omdat iedereen het tegenwoordig mag doen, dat er nogal eens prutswerk wordt afgeleverd. „Ik heb hier klanten die soms al bij drie andere bedrijven zijn geweest.” Of die het even heel snel gemaakt willen hebben, door een bedrijf. Maar zo werkt het niet. „Je moet het echt testen en goed afstellen.”
Ak vindt dat er meer aandacht zou mogen zijn voor de milieuaspecten van airco’s. „Als hij goed werkt, is dat ook minder belastend voor het milieu. Je wilt niet weten hoeveel koudemiddel gewoon de lucht in wordt geblazen doordat er niet een deskundig iemand naar heeft gekeken.”
Het Leeuwarder bedrijf heeft klanten in heel Friesland en levert ook onderdelen aan reguliere autobedrijven die hem om advies vragen. Wat voor de gehele markt een probleem is, is de opgelopen levertijd van materialen uit Aziatische landen. „Dus je moet er soms rekening mee houden dat het iets langer duurt voor je auto gemaakt wordt.”