Binnenland

Overijssel voelt zich in de steek gelaten door het Rijk

De provincie Overijssel voelt zich in de steek gelaten door de rijksoverheid. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft volgens Overijssel de komende jaren geen financiële middelen beschikbaar om bij te dragen aan de verduurzaming van de treinen op twee spoorverbindingen in de provincie. Overijssel heeft nu besloten om uit eigen middelen in ieder geval verder te gaan met de plannen om de dieseltreinen die rijden op het traject Almelo-Hardenberg over enkele jaren te vervangen door elektrische treinen.

ANP
11 July 2023 16:44Gewijzigd op 11 July 2023 16:59

„Het Rijk laat Overijssel ongelofelijk in de steek door hun bijdrage in te trekken”, schrijft fractievoorzitter Annemieke Wissink van coalitiepartij PvdA op Twitter. „Deze investering in elektrificatie is noodzakelijk voor het behoud van goede treinverbindingen in Overijssel.”

De provincie werkt samen met ProRail en het ministerie al jaren aan plannen om op de lijnen Almelo-Hardenberg en Zutphen-Oldenzaal (samen met Gelderland) de dieseltreinen in te wisselen voor elektrische treinen. Vanwege een „koerswijziging” wil het Rijk daar de komende jaren niet aan bijdragen, schrijft het college van gedeputeerden in een brief aan Provinciale Staten.

Om de „impasse” te doorbreken, zegt Overijssel nu „vooruitlopend op eventuele cofinanciering vanuit het Rijk” zelf de uitwerking van de plannen door ProRail te gaan betalen. De concessie (de vergunning voor uitvoeren van openbaar vervoer) voor de betreffende lijnen loopt eind 2027 af. Omdat Overijssel van de dieseltreinen af wil, is volgens de provincie haast geboden. „Opnieuw dertig jaar lang met dieseltreinen rijden past niet in de afspraken van het Klimaatakkoord.”

De ombouw van het spoor tussen Almelo en Hardenberg kost tussen de 40 en 65 miljoen euro. Voor de lijn Zutphen-Oldenzaal is dat 90 tot 130 miljoen.

Afgelopen maand werd al bekend dat de door het Rijk beloofde aanpak van enkele wegen in Overijssel, waaronder de N35 tussen Wijthmen en Nijverdal, voorlopig niet doorgaat. Vanwege de stikstofproblematiek, stijgende bouwprijzen en de krapte op de arbeidsmarkt heeft het ministerie zeventien infraprojecten op pauze gezet. Inwoners van het dorp Mariënheem, waar de N35 doorheen loopt, protesteerden vorige week tegen het besluit om de beloofde rondweg op de lange baan te schuiven.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer