Binnenland

Verzet tegen blootposters

In Emmeloord wordt een handtekeningenactie gevoerd tegen reclame voor de seksbeurs Kamasutra. Op billboards in het hele land staan afbeeldingen van een naakte vrouw die een seksuele handeling uitvoert.

Regioredactie
27 January 2005 10:27Gewijzigd op 14 November 2020 02:09

De posters vormen een promotie voor de seksbeurs, die dit weekend in de Jaarbeurs in Utrecht wordt gehouden. Anneke Vreugdenhil, die de protestactie leidt, noemt de posters ronduit walgelijk. „Ik heb reacties gekregen van mensen die zich afvragen wat nu eigenlijk het verschil is tussen deze reclame en een potloodventer. Een potloodventer wordt tenminste nog beboet, maar dit mag zomaar doorgaan.”

Ook moeders van kinderen reageren volgens haar geschokt. „Ik hoorde van een moeder die haar kinderen op allerlei manieren probeert af te leiden zodat ze bij het passeren van zo’n billboard de reclame maar niet hoeven te zien.

Om actie te voeren heeft Vreugdenhil, zus van de vroegere popmuzikant Johan Vreugdenhil, naar 22 kerken in de Noordoostpolder handtekeningenlijsten gestuurd. Ze vraagt de lijsten zondag in de kerk te leggen, zodat mensen ze kunnen tekenen. De protestlijsten worden maandagmiddag 7 februari aangeboden aan burgemeester Ridder van Rappard van de gemeente Noordoostpolder. Johan Vreugdenhil zal dan het woord voeren.

Anneke vind het spijtig dat het niet mogelijk is om al voor het begin van de beurs te reageren. „Ik zag de posters zondag weer voor het eerst. Daarvoor waren ze enige tijd weggeweest. Het heeft wel zin om dit achteraf nog te doen, want we willen ook in de toekomst geen aanstootgevende reclame.” Vreugdenhil wil alle christenen in Nederland oproepen in actie te komen. „We houden veel te veel onze mond. Dit moeten we niet over onze kant laten gaan.”

Directeur Jeroen Hillenaar van de seksbeurs Kamasutra is duidelijk niet van plan zijn koers te wijzigen. „Wij houden ons aan de wet. Al vijf jaar organiseren we deze beurzen. In al die jaren zijn er enkele reacties binnengekomen. Dat is ook richting de Reclame Code Commissie gebeurd. Maar de RCC heeft de bezwaren telkens niet-ontvankelijk verklaard, dus we gaan door met de reclame.” De opmerking dat een potloodventer tenminste nog wordt beboet, doet Hillenaar eveneens af met de reactie dat hij zich aan de wet houdt.

Hij wijst erop dat het voor hem belangrijk is om duidelijk te laten zien om wat voor soort beurs het gaat. „We kunnen moeilijk twee bambihertjes naast elkaar op een billboard zetten.” De directeur is ook niet gevoelig voor de opmerking dat ook kinderen de afbeelding zien. „Dan kijken ze toch gewoon de andere kant op?”

L. G. Voorberg, fractievoorzitter van ChristenUnie/SGP in de gemeente Noordoostpolder zegt dat zijn fractie vorig jaar over de reclame schriftelijke vragen heeft gesteld aan het college van B en W. „Wij hebben aangegeven dat dit soort reclame niet kan op basis van de algemene plaatselijke verordening (APV).” Voorberg wil over de kwestie nog met de burgemeester van gedachten wisselen. „Vorig jaar zijn er bij de gemeente zo’n honderd klachten ingediend. Maar daarop is nauwelijks reactie gekomen.”

Volgens beleidsmedewerker Harry Jager van de gemeente Noordoostpolder zijn vrijwel alle e-mails beantwoord. „Klagers hebben een bevestiging van ontvangst gekregen en de mailtjes zijn doorgestuurd naar Stichting Emmeloord Promotie (STEP).” Aan deze stichting heeft Emmeloord de billboards uitbesteed. Er zijn volgens Jager geen afspraken met STEP over de invulling van de reclames. Ook is volgens hem geen beperking opgenomen in de APV. „Daar staat wel in dat de gemeente erotisch materiaal kan verbieden. Maar het college ziet geen aanleiding tot preventieve censuur.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer