Air marshal voorlopig van boord
De zogenoemde air marshals vliegen voorlopig niet meer mee met vluchten van KLM en Martinair. Dat hebben diverse bronnen in de luchtvaartwereld woensdag gezegd.
De proef met deze bewapende luchtvaartagenten, die in juli is begonnen, is onlangs afgelopen. Het is nog maar de vraag of de air marshals weer terug aan boord komen.
De agenten vlogen in burgerkleding op vluchten van en naar de Verenigde Staten. Ze moesten een eventuele kaping voorkomen of proberen in de kiem te smoren. De overheid bepaalde op welke vluchten de air marshals werden ingezet. Ze kregen een klein vuurwapen mee.
De belangrijkste aanleiding voor deze maatregel was de aankondiging van de VS dat buitenlandse luchtvaartmaatschappijen air marshals zouden moeten inzetten om terroristische aanslagen te voorkomen. Een harde eis hebben de VS echter nog niet neergelegd. De inzet van de beveiligingsbeambten is daarmee volgens ingewijden minder dringend geworden.
Voorzitter H. de Vries van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) bevestigt alleen dat het experiment met de air marshals is afgelopen. Alle betrokken partijen houden zich volgens hem bezig met de vraag of en hoe de air marshals structureel worden ingezet.
Hoewel de piloten niet ontevreden zijn over het verloop van de proef, hebben ze wel een aantal bezwaren tegen de aanwezigheid van de agenten. Ze zijn ontevreden over KLM en Martinair, omdat deze maatschappijen nog steeds niet zijn begonnen met het inbouwen van camera’s in de vliegtuigen.
De piloten en de maatschappijen waren bij het begin van de proef wel overeengekomen dat er camera’s zouden komen. De VNV wil met de apparaten in de gaten houden wat er in de cabine gebeurt. „Vooral met air marshals aan boord is dat essentieel”, zei De Vries.
Ook de uitrusting van de agenten met kleine vuurwapens is voor de piloten nog onderwerp van discussie. Het mogelijk gebruik van vuurwapens baart de VNV veel zorgen. De vereniging pleit dan ook voor ’slimme’ wapens die de marshals alleen zelf kunnen gebruiken.
KLM wil alleen kwijt dat de evaluatie van de proef momenteel plaatsheeft. De vervoerder zegt voor eind 2006 de vliegtuigen te hebben uitgerust met camera’s, zoals afgesproken met de VNV. Nieuwe toestellen als de Boeing 777 krijgen standaard al een camera aan boord, aldus een KLM-woordvoerder.