Ziekenhuizen overspoeld door informatievragen
Consumentenorganisaties, verzekeraars en bijvoorbeeld toezichthouders overspoelen ziekenhuizen met informatievragen. De vragen zijn niet op elkaar afgestemd, er is geen regie, maar vooral willekeur. „Straks hebben we geen patiënten meer nodig om onszelf en de medewerkers aan het werk te houden."
Dat zei voorzitter J. Leemhuis–Stout van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen woensdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van de ziekenhuiskoepel in Den Haag. Zij haalde een eerder verschenen rapport van de Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid aan waarin staat dat controle een doel op zich is geworden.
„Kwaliteit en dienstverlening zijn er niet of nauwelijks mee gediend. Naar het zich laat aanzien zijn de kosten van de achterdochtige bejegening van instellingen en professionals groter dan de baten."
De voorzitter roept de informatievragers op tot geduld. De sector werkt aan een integraal jaarverslag waarin elk ziekenhuis verantwoording aflegt over onder meer kwaliteit van de zorg, personeelsbeleid en het financieel-economisch beleid. Twintig ziekenhuizen hebben zich al aangemeld voor een proef.
Leemhuis-Stout verwacht dat de eerste definitieve jaarverslagen op 1 januari 2007 op tafel liggen. Ze wil deze „verantwoordingsdocumenten", waarvoor ze eerst een „verantwoordingscontract" met de zorgverzekeraars,patiëntenorganisaties en alle andere informatievragers wil afsluiten, ook openbaar maken.
De voorzitter kondigde verder een plan aan om alle inspecties onder wie de VROM-inspectie, de Inspectie voor de Gezondheidszorg, maar ook de Voedsel Warenautoriteit die de ziekenhuizen aandoen, beter op elkaar af te stemmen.