Sara Lee waarschuwt ondanks Senseo-rage
Het Amerikaanse concern Sara Lee heeft de winst en de omzet de afgelopen maanden zien stijgen, mede door het succes van dochterbedrijf Douwe Egberts met het koffiezetapparaat Senseo. De komende periode ziet er echter wat minder gunstig uit dan was verwacht, heeft het bedrijf dinsdag meegedeeld. Daarom heeft het de winstprognose verlaagd.
In het laatste kwartaal van 2004, het tweede van het boekjaar, steeg de nettowinst met 4,4 procent tot 326 miljoen dollar (250 miljoen euro) bij een omzetgroei van 3,6 procent tot 5,2 miljard dollar. De winst per aandeel kwam uit op 41 dollarcent. Voor het hele boekjaar verwacht Sara Lee nu een winst per aandeel van 1,46 à 1,56 dollar. Drie maanden geleden hield het concern het nog op 1,61 à 1,71 dollar.
De Senseo, een gezamenlijk project van Douwe Egberts en Philips, bleef het in alle zes de Europese landen waarin het apparaat op de markt is uitstekend doen. De introductie in de Verenigde Staten in het afgelopen voorjaar is ook een succes. De Senseo bleek daar in de week voor Kerst een populair cadeau.
De omzet met de Senseo groeide in de eerste helft van het boekjaar van 98 miljoen dollar tot 153 miljoen dollar. Dat kon een achteruitgang in andere sectoren van de koffiemarkt echter niet compenseren. Sara Lee heeft te maken met prijzenslagen in supermarkten en concurrentie van huismerken.
Het concern is verder actief in de sectoren bakkerijproducten, vleeswaren, huishoudelijke producten en kleding. Over de eerste helft van het boekjaar steeg de nettowinst met 25,1 procent tot 678 miljoen dollar, bij een omzetgroei van 3,9 procent tot 10,06 miljard dollar. De verlaging van de winstprognose voor het hele jaar heeft te maken met onder meer een stijging van de grondstoffenkosten, de lastige omstandigheden in de detailhandel in Europa en investeringen in de introductie van de Senseo in meer landen.