Rapport: grens van 500.000 laadpunten in Nederland gepasseerd
Nederland heeft de grens van 500.000 laadpunten voor elektrische auto’s gepasseerd. Dat stelt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) in een voortgangsrapportage die aan de Tweede Kamer is aangeboden. „We liggen goed op koers. Nederland behoort tot de koplopers van Europa als het gaat om laadinfrastructuur. Maar er zijn ook uitdagingen”, zegt NAL-voorzitter Gerben-Jan Gerbrandy in het rapport.
Volgens de NAL waren er per eind april 518.000 laadpunten in Nederland. Het gaat om private punten, (semi-) publieke punten bij onder meer kantoren, op bedrijventerreinen en bij supermarkten en snellaadpunten langs bijvoorbeeld snelwegen. Het overgrote deel (384.200) zijn private punten aan huis, aldus de NAL dat naar eigen zeggen „als opgave heeft om voldoende laadinfrastructuur te realiseren zodat een snelle transitie naar elektrisch vervoer mogelijk wordt gemaakt”.
Maar er zijn dus nog wel uitdagingen. „De groei van elektrisch vervoer neemt elk jaar toe. Met name bij de uitrol van snelladers en laadmogelijkheden voor zwaar vervoer is voldoende capaciteit een zorg. Er wordt landelijk en regionaal door overheden en netbeheerders veel gedaan om de capaciteit slimmer te benutten en uit te breiden. Die belangen voor mobiliteit zouden steviger verankerd moeten worden in de besluitvorming”, stelt Gerbrandy.
De organisatie wijst op knelpunten zoals de noodzaak van een versnelling van het plaatsingstempo. Maar ook de netcongestie, ofwel krapte rond vraag en aanbod op het stroomnetwerk, is een knelpunt voor het realiseren van een landelijk dekkend netwerk van laadpunten in 2025, aldus de NAL.
De NAL wijst verder ook op de kosten, want elektrisch rijden is door de energiecrisis economisch gezien minder aantrekkelijk geworden dan het rijden in een brandstofauto. De organisatie stelt dat elektrisch rijden financieel aantrekkelijker moet zijn dan rijden op benzine of diesel en vraagt het kabinet hier maatregelen voor te nemen.
„Door de energiecrisis is het laden van een auto soms wel twee tot driemaal duurder geworden. Het wegvallen van fiscale stimulering na 2025 en de hogere motorrijtuigenbelasting vanwege het hogere gewicht van elektrische auto’s zullen dat effect verder verergeren. Zonder maatregelen die de elektrische auto in verhouding tot de fossiele brandstofmotor financieel aantrekkelijker maken, kunnen de klimaatdoelen van het kabinet ten aanzien van mobiliteit ernstig in gevaar komen”, zegt Gerbrandy.