Economie

Distrivaart ten onder aan koudwatervrees

Distrivaart ligt stil. Volgens Vos Organizing kost het te veel energie om het vervoer van pallets over water op de lijn Dongen-Drachten draaiend te houden.

Van onze correspondent
25 January 2005 11:07Gewijzigd op 14 November 2020 02:09

Er is koudwatervrees bij nieuwe verladers om in te stappen. Nu wordt gefocust op het binnenhalen van nieuwe, waarschijnlijk internationale lijnen. Behalve het feit dat nieuwe verladers niet in wilden stappen, komt het mislukken van Distrivaart ook doordat in het voor- en natransport te veel wegkilometers gemaakt moeten worden. „Onder de 30 kilometer is het concept competitief. Daarboven wordt het lastiger”, aldus Rob Maas van Vos Organizing. „Afnemers zouden dichter bij het water moeten zitten.”

Volgens Rink Jan Slotema van verladersorganisatie EVO komt het vooral doordat de Brabantse vaarwegen niet overal breed en diep genoeg zijn. „Daarom moest Bavaria in Lieshout eerst dertig kilometer per vrachtauto naar Dongen rijden.”

Alle partijen besloten unaniem te stoppen met Dongen-Drachten. Dat viel zwaar, zegt Maas. „Deelnemende verladers als Coca-Cola, Interbrew en Kimberly-Clark waren enthousiast, maar zij zien ook dat meer verladers nodig zijn om dikkere vervoersstromen te halen. En die kwamen niet. Deelnemers brengen dit ladingaanbod nu weer per vrachtauto.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer