American Express profiteert van cadeauseizoen
Creditcardhouders spendeerden in december een recordbedrag aan geschenken, terwijl de prijzenslag in de luchtvaart de verkoop van vliegreizen stimuleerde.
Dit leverde American Express in het afgelopen kwartaal 17 procent meer winst op dan in het laatste kwartaal van 2003. Het was de sterkste winststijging in vijf jaar. American Express (gespecialiseerd in de uitgifte van creditcards, reizen en advies bij vermogensbeheer) noteerde in de laatste drie maanden van vorig jaar een winst van 896 miljoen dollar (688 miljoen euro) tegenover 763 miljoen in 2003. De omzet steeg met 10 procent tot 7,8 miljard dollar (5,9 miljard euro).
Het bedrijf lanceerde afgelopen jaar een agressieve marketingcampagne die 4,9 miljoen nieuwe cardhouders opleverde. Die campagne kostte echter geld, waardoor de uitgaven met 11 procent opliepen. „Wanneer de economie verder aantrekt, kunnen deze kosten makkelijk worden terugverdiend”, aldus financieel directeur Gary Crittenden van American Express.