Martinair investeert weer
Luchtvaartmaatschappij Martinair investeert weer. Nadat in het najaar van 2000 de bezuinigingsoperatie Red Alert werd ingezet en na de aanslagen van september vorig jaar de geldkraan helemaal dichtging, mag er nu weer geïnvesteerd worden.
Prof. A. Verberk, de nieuwe topman van Martinair, zet in op verschillende strategieën. Martinair Partyservice gaat in de etalage, voor Marfo Food wordt een partner gezocht.
Partyservice is helemaal geen kernactiviteit en bij Marfo Food moet geïnvesteerd worden, Martinair wil dat geld er niet insteken. Wat de luchtvaart betreft zit Verberk boordenvol plannen. De vrachtpoot moet verder versterkt worden, maar ook op het passagiersvervoer wordt sterk ingezet. Daar koopt Martinair wellicht zelfs kleine toestellen voor. In een vrachtboekingssyteem wordt 2 miljoen euro gestoken.
„Op vrachtgebied tellen we mee in de wereld”, zei Verberk dinsdag bij de toelichting op de jaarcijfers die het bedrijf begin maart al bekendmaakte. Martinair heeft er een sport van gemaakt te spelen met de inzet voor toestellen voor vracht- dan wel voor passagiersvervoer. Deze zomer worden er maar twee vrachttoestellen omgebouwd van vracht- naar passagierstoestel, in plaats van de drie van vorig jaar.
„Dat scheelt 80.000 passagiers op het seizoen”, verduidelijkt Verberk. Terwijl de vraag naar stoelen voor passagiers volgens Verberk nauwelijks bij te benen is. „Wij zijn op dit moment heel populair bij de touroperators, de klanten hebben genoeg van Basiq Air”, sneert Verberk. Maar Martinair kan met de grote vliegtuigen die het heeft niet op alle kleine bestemmingen vliegen. Het zou dus moeten investeren in kleinere toestellen.
„We hebben al twee dagen op de hei gezeten, maar zijn er nog niet uit.” Want als de klanten erom vragen, dan moet Martinair het bieden. „Met de nodige toezeggingen.” Martinair is ook al „zachtjes” begonnen te vliegen op de kleinere luchthavens in Nederland zoals Enschede, Groningen en Rotterdam. „Je moet daar niet te vaak komen, want dan kunnen ze het niet aan.”
Een ’zonder-fratsen-maatschappij’ zal Martinair nooit worden. „Het is boerenbedrog. De boom zal inzakken wanneer de passagiers de nadelen zien.” De luchtvaartmaatschappij bekijkt dus of het in de kleinere bestemmingen wil gaan zitten, maar kijkt ook naar uitbreiding van de langeafstandbestemmingen.
Over het afgelopen jaar rapporteerde Martinair een verlies van 13 miljoen euro tegen een verlies van 34 miljoen euro een jaar eerder. Verberk waagde zich niet aan een concrete voorspelling voor de resultaten over het lopende jaar.