Consumentenbond wil gebaar van energiebedrijven
De Consumentenbond wil dat de energiebedrijven gedupeerde klanten tegemoet komen met geld of in de vorm van een gratis telefonische hulpservice. „De komende weken gaan we daarover praten met de energiebedrijven", zei een woordvoerster van de bond vrijdag.
Op het moment kampen de energiebedrijven met problemen, met name bij de eindrekeningen die klanten bij hun verhuizing moeten krijgen. EnergieNed, de koepelorganisatie van de energiebedrijven, liet weten dat er maandelijks 15.000 á 20.000 fouten zijn gemaakt.
„De klant is nu vaak dubbel de dupe", aldus de zegsvrouw van de Consumentenbond. „Eerst arriveert je energierekening veel te laat, daarna moet je ook nog betalen om je klacht te uiten en het probleem verholpen te krijgen. Daar moeten we snel vanaf."
EnergieNed reageert terughoudend op de suggesties van de Consumentenbond. „Met zaken als een gratis telefonische hulplijn of het terugstorten van geld bij vertraging kunnen bedrijven zich juist onderscheiden van elkaar. Wij vinden het geen goed idee om dat soort dingen vast te leggen in afspraken die voor iedereen gelden."