Oude naam voor nieuwe Seat

Je neemt een Seat Altea. Vervang de achterzijde ervan door een andere. Echter, niet voordat je 18 centimeter extra lengte aan het totaal hebt toegevoegd. Ziedaar in een notendop de nieuwe Seat Toledo.

21 January 2005 12:30Gewijzigd op 14 November 2020 02:08
De nieuwe Seat Toledo is niet echt een hardloper. Voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is 12,9 seconden nodig en bij 181 km/u is de koek op. Prima voor in de stad, maar wie van een beetje doorrijden houdt, komt spierkracht te kort. Foto RD,
De nieuwe Seat Toledo is niet echt een hardloper. Voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is 12,9 seconden nodig en bij 181 km/u is de koek op. Prima voor in de stad, maar wie van een beetje doorrijden houdt, komt spierkracht te kort. Foto RD,

Wie de nieuwe Seat Toledo op het netvlies laat inwerken, ervaart als vanzelf wat teleurstelling: Is dit nu de opvolger van de sportieve sedan die tot voor kort onder dezelfde naam geleverd werd? Waarom heeft Seat dan geen andere naam verzonnen? Er zijn nog wel wat mooie Spaanse steden die nog niet door Seat vernoemd zijn, dus dat kan het probleem niet zijn. En waarom is er niet wat meer visueel onderscheid ten opzichte van de Altea gerealiseerd?

Renault heeft behalve de Scénic een Grand Scénic in het programma, die meer lengte en ook twee extra zitplaatsen te bieden heeft. Dat geldt niet voor de nieuwe Toledo. De vraag is zelfs gerechtvaardigd of de ’verbouwde Altea’ wel zo opgeknapt is. Want hoewel de Toledo geenszins een lelijke auto is, geldt de achterzijde toch wel als het minst geslaagde deel van het ontwerp. De c-stijl en de bolle achterruit doen opvallend veel denken aan de Renault Vel Satis, die evenmin bij de grote massa in de smaak valt. En de achterklep lijkt een beetje achter op de auto te zijn geplakt in plaats van netjes in het ontwerp geïntegreerd te zijn.

Mooi of lelijk, de Seat Toledo geeft in ieder geval genoeg stof tot bespiegelingen.

Basismotorisering
Seat levert de Toledo met twee benzinemotoren van 1,6 en 2,0 liter, waarvan de laatste zich onderscheidt door directe brandstofinspuiting. Voor twee diesels geldt hetzelfde. De kleinste meet een cilinderinhoud van 77 kW/105 pk, terwijl de grootste met een cilinderinhoud van 2,0 liter een fractie groter is. De beproefde Toledo is voorzien van de basismotorisering die een maximumvermogen van 75 kW/102 pk via de voorwielen op het wegdek weet te brengen.

Echt een hardloper is de auto daarmee niet. Voor de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u is 12,9 seconden nodig en de topsnelheid is 181 km/u. Hoewel de basiskrachtbron geen verkeerde machine is, lijkt doorsparen voor meer motorisch spektakel het overwegen waard. In de stad is het allemaal ruim toereikend, maar wie van een beetje doorrijden houdt, komt spierkracht tekort. En een gemiddeld verbruik van 1 op 11,2 is nu ook niet direct een reden om voor de Toledo 1.6 te kiezen.

De Toledo staat op dezelfde bodemplaat als de Volkswagen Touran, maar Seat heeft voor de gelegenheid de wielbasis ingekort. Verder zeggen de Spanjaarden weliswaar de wielophanging uit de centrale Volkswagen-magazijnen te hebben gebruikt, maar voor de afstemming eerst en vooral naar eigen inzichten te hebben gehandeld.

Het resultaat is een auto die opvallend genoeg comfortabeler geveerd is dan de harde Touran, zonder overigens week te zijn. De Toledo is een prettig rijdende auto, die ondanks het sportonderstel wel een dynamischer weggedrag zou mogen tonen. De Toledo blijft lang neutraal en gedraagt zich in bochten betrouwbaar en voorspelbaar. De stuurbekrachtiging voorziet in voldoende gevoel en de wielen reageren mooi direct op stuuruitslagen.

De Spanjaard is voorzien van een prettig schakelende vijfversnellingsbak. De 2-literversies zijn overigens voorzien van een versnelling extra. Al met al ontpopt de Toledo zich als een prima rijdende auto, die echter minder lichtvoetig is als de Renault Grand Scénic en minder sportief als de Ford Focus C-Max, om maar eens twee toppers te noemen.

Laadvloer
Seat heeft de Toledo voorzien van een fraai ontworpen interieur dat onmiskenbaar sportieve aspiraties heeft. Zo liggen de meters in diepe kokers en geeft de fraaie felrode verlichting het geheel ’s avonds extra cachet. Er zijn uitstekende stoelen gemonteerd waarvan het bestuurdersexemplaar in hoogte verstelbaar is. Voordeel is dat de stoel lekker laag kan worden gezet, zodat lange mensen niet alleen een prima zitpositie kunnen vinden maar ook de gelegenheid biedt voor het aannemen van een meer sportieve zithouding. Het dashboard oogt niet alleen strak en sportief, maar laat zich ook prima bedienen.

Achterin bevindt zich een separaat neerklapbare achterbank, waardoor een vlakke laadvloer gecreëerd kan worden. De achterpassagiers beschikken over ruim voldoende beenruimte. Het grote voordeel ten opzichte van de Altea bevindt zich achter de achterbankleuning. De bagageruimte meet een inhoud van 500 liter en kan in verschillende compartimenten worden ingedeeld.

Is de Seat Toledo een goede auto? Absoluut. Maar daar zijn er meer van. De Toledo rijdt goed, is prima afgewerkt en biedt ten opzichte van de Altea flink wat meer bagageruimte. Daarmee houden de verschillen ook op. Wie een echte slimme MPV zoekt met zeven zitplaatsen, is bij Seat niet aan het juiste adres. De positionering van de nieuwe Seat Toledo is niet echt helder. Het is geen sedan meer, maar een mpv is het al evenmin. En het is nog maar de vraag hoeveel mensen de Altea te klein zullen vinden.

Seat Toledo 1.6 Sport

Waardering:

  • uitrusting, binnenruimte
  • variabiliteit interieur

Techniek

Cilinderinhoud: 1595 cc; maximumvermogen: 75 kW/102 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 148 Nm bij 3800 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 12,9 seconden; topsnelheid: 181 km/u.

Maten, gewicht en prijs:

Lengte: 4457 mm; breedte: 1786 mm; hoogte: 1568 mm; wielbasis: 2578 mm; gewicht: 1319 kilogram; inhoud bagageruimte: 500 liter; brandstoftank: 55 liter; Seat Toledo 1.6 Sport-up: 24.445 euro.

Alternatieven:

Renault Grand Scénic 1.6 16V Expression Comfort: 25.445 euro

De Renault Grand Scénic is de bestseller van dit kwartet. Rijdt prima en beschikt over een goede 113 pk sterke krachtbron. Als Expression Comfort daarnaast compleet uitgerust.

Ford Focus C-Max 1.8 16V Futura: 23.950 euro

De Ford Focus C-Max is onze keus. De 125 pk sterke 1,8 liter motor staat zijn mannetje. Ondanks zijn debuut anderhalf jaar geleden is er nu al een actiemodel onder de naam Futura. Bij Ford ben je nu spekkoper.

Toyota Corolla Verso 1.6 Linea Sol: 25.450 euro

De Toyota is een ruime en mooi afgewerkte auto. Beschikt over een prima weggedrag. Prijzen en uitrusting zijn net als de 110 pk sterke zestienklepper oké.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer