Spoorwegen rijden iets beter op tijd
De Nederlandse Spoorwegen zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar vergeleken met de voorgaande drie maanden beter in geslaagd om treinen op tijd te laten vertrekken en te laten aansluiten op andere treinen. Dit blijkt uit cijfers die de NS maandag bekendmaakte.
De punctualiteit van het treinverkeer kwam in het eerste kwartaal 2002 uit op 82,2 procent tegen 75,9 procent in het voorgaande kwartaal. Dit resultaat ligt nog wel onder dat van een jaar geleden, toen de punctualiteit over het eerste kwartaal van 2001 83,3 procent bedroeg.
De NS-klanten gaven een 6,1 als algemeen rapportcijfer voor de kwaliteit van de dienstverlening in het eerste kwartaal van dit jaar, nauwelijks beter dan de ronde 6 voor het spoorbedrijf in de voorgaande drie maanden. In het eerste kwartaal van vorig jaar kwam dit cijfer uit op 6,3.
De cijfers zijn gebaseerd op onderzoek dat de NS samen met de overheid en consumentenorganisaties verricht. Hierin geven reizigers hun oordeel over de kwaliteit en andere aspecten van de dienstverlening van NS. Daarnaast publiceert het bedrijf ieder kwartaal de punctualiteitscijfers.
Het laatste kwartaal van vorig jaar bereikten de klanttevredenheidscijfers een absoluut dieptepunt, benadrukken de gezamenlijke consumentenorganisaties uit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov) in een reactie. Het Locov reageert sceptisch op de melding van de spoorwegen dat het iets beter gaat.
„Wanneer we de cijfers van het eerste kwartaal van 2002 vergelijken met die van dezelfde periode in het jaar daarvoor, dan blijkt er helemaal geen sprake te zijn van verbetering, integendeel. Zowel wat betreft de objectieve cijfers als wat betreft de tevredenheid van reizigers is er een verslechtering te constateren.”