Volkswagen groeit hard in Europa en Noord-Amerika
Volkswagen is 2023 begonnen met een hogere omzet dan een jaar eerder. Het Duitse autoconcern kon in het eerste kwartaal meer voertuigen afleveren in Europa en Noord-Amerika, maar in China liepen de verkopen terug door toegenomen concurrentie van autofabrikanten uit het land zelf.
De totale omzet steeg in het afgelopen kwartaal met 22 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar tot 76 miljard euro. Naast de stijging van het aantal afgeleverde auto’s, kwam dat ook door hogere verkoopprijzen.
Maar op die gestegen verkopen boekte het bedrijf achter automerken als Volkswagen, Seat, Audi en Skoda een bijna 30 procent lagere nettowinst. Dat kwam vooral door de gedaalde waarde van contracten waarmee het concern zich indekt tegen hevige schommelende prijzen van materialen. Zonder dat effect zou de operationele winst 35 procent zijn gestegen, tot 7,1 miljard euro.
Autofabrikanten kampten in de nasleep van de coronapandemie vaak met problemen bij de toelevering van onderdelen. Nu de grootste knelpunten verholpen zijn, profiteren ze van de hoge vraag naar auto’s. Volkswagen verwacht dit jaar dan ook ruim 1 miljoen auto’s meer te verkopen dan vorig jaar. Maar het bedrijf waarschuwt ook voor de impact van mogelijk verslechterende economische omstandigheden op de verkopen, waarbij valt te denken aan een recessie of dalende koopkracht bij klanten door de hoge inflatie.