Actie tegen brullende motoren op Drielandenpunt in Vaals
Enkele tientallen mensen doen zondagmiddag op het Drielandenpunt in Vaals mee met een manifestatie tegen overlast door motoren. De deelnemers komen uit Nederland, België en Duitsland. Volgens de organisatie, de Nederlandse Federatie Omgevingslawaai Motorvoertuigen NEFOM, vertegenwoordigen de deelnemers ruim 300 burgerinitiatieven uit de drie landen.
De deelnemers eisen een eind aan geluidsoverlast door motoren, die als het aan hen ligt niet meer geluid mogen maken dan een personenauto. Ook eisen ze de afsluiting van wegen voor luidruchtige motorfietsen en een verbod op luidruchtige uitlaten. Ten slotte willen ze dat de politie gaat handhaven op geluidsoverlast.
„Het plezier van de motorrijders wordt een plaag, als ze in het weekend met duizenden op pad gaan”, zegt voorzitter Tony Hardenberg van NEFOM. Zijn organisatie vertegenwoordigt naar eigen zeggen meer dan honderd lokale actiegroepen tegen motorlawaai. Het is voor het eerst dat een grensoverschrijdende manifestatie wordt gehouden, waaraan naast de NEFOM ook de Belgische organisatie SOS les Vallées meedoet met meer dan twintig lokale groepen, en Silent Rider uit Duitsland, die ruim tweehonderd lokale groepen vertegenwoordigt.
„Een motoragent hoor je niet aankomen, die geeft geen overlast”, aldus Hardenberg. „Bij 50 procent van de motorfietsen is dat echter niet het geval, die hoor je boven het gewone verkeer uit, geluidsniveaus van 80, 90 en meer dan 100 decibel zijn geen uitzondering.”
Ook de voorzitter en een perswoordvoerder van de Motorrijders Actiegroep MAG zijn in Vaals, naar eigen zeggen om een tegengeluid te laten horen. Woordvoerder Hugo Pinksterboer van de MAG zegt dat zij hetzelfde willen als de NEFOM, alleen geen afsluiting van wegen. Ook noemt hij het onhaalbaar om geluid van motoren terug te brengen naar het niveau van de auto.
„Een kleine groep motorrijders, rond de 5 procent, zorgt voor overlast”, aldus Pinksterboer. „We hebben in Nederland 650.000 motorrijders, en 1,5 miljoen mensen hebben een motorrijbewijs. Van die motorrijders is 85 procent voor het dimmen van het geluid. Wij vinden dat daarop ook daadwerkelijk gehandhaafd moet worden.”
Volgens Hardenberg bagatelliseert de MAG het probleem.