Prijsverhogingen in beeld bij cijfers Unilever
Als voedings- en verzorgingsproductenconcern Unilever donderdag de boeken opent, zal er de nodige aandacht uitgaan naar prijsverhogingen. Al eerder dit jaar zei het bedrijf achter Magnum-ijsjes, Dove-doucheschuim en Knorr-producten de prijzen waarschijnlijk verder te verhogen om zo gestegen kosten voor grondstoffen en energie op te vangen.
Tegelijkertijd bezwoer topman Alan Jope dat zijn bedrijf ook aandacht heeft voor mensen die last hebben van de sterk gestegen prijzen. Zo rekende Unilever niet meer dan driekwart van de hogere kosten door aan klanten, liet hij weten. Ook heeft Unilever volgens hem producten in allerlei prijsklassen, waardoor klanten toch bij het concern terechtkunnen voor hun benodigdheden.
De hogere prijzen leiden evenwel ook tot irritatie bij veel mensen. Bedrijven houden zo hun winst op peil, terwijl consumenten wel te maken krijgen met steeds hogere kosten. Maar toch zien de bedrijven als Unilever, Nestlé en Danone weinig reden om te stoppen met de prijsverhogingen. Het merendeel van de klanten blijft toch wel kopen, is de afgelopen tijd al gebleken.