Economie

Nestlé doet goede zaken met dierenvoeding van Purina en Felix

Voedingsmiddelenconcern Nestlé, bekend van Nescafé-koffie, Maggi-sauzen en KitKat-chocoladerepen, heeft zijn omzet afgelopen kwartaal flink zien toenemen doordat producten in de supermarkt in rap tempo duurder zijn geworden. Volgens het Zwitserse bedrijf ging het daarbij vooral goed met de verkopen van dierenvoeding van onder meer Purina, Felix en Gourmet, een categorie producten waarop mensen ondanks de prijsstijgingen mogelijk niet zo makkelijk kunnen bezuinigen.

ANP
25 April 2023 09:01

Over de gehele linie lagen de prijzen bij Nestlé ongeveer 10 procent hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Tegelijk bleven mensen toch veel producten kopen. De omzet steeg met bijna 6 procent tot 23,5 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 24 miljard euro. Volgens Nestlé worden de cijfers sterk vertekend door ongunstige wisselkoersen. Voor alle bijeffecten gecorrigeerd gingen de verkopen meer dan 9 procent vooruit, met dierenvoeding als belangrijkste aanjager van de groei.

Het lijkt erop dat veel mensen met huisdieren bereid waren om extra te betalen voor de verzorging van bijvoorbeeld hun hond of kat. Daarbij hielp in Europa ook mee dat een nieuwe reclamecampagne voor Felix aansloeg, geeft Nestlé aan. Maar er waren meer producten die goed liepen. Nestlé meldt ook een duidelijk toegenomen verkoop van koffie-artikelen en merken als KitKat en Maggi.

Topman Mark Schneider wijst erop dat zijn bedrijf de prijzen zo sterk heeft verhoogd „om de aanhoudende druk van twee jaar van kosteninflatie te compenseren”. Hij spreekt verder van een „sterke start” van het jaar en geeft aan dat er voor Nestlé geen reden is om zijn eerder gestelde financiële verwachtingen te herzien.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer