OVV: schat risico’s in van woongebieden rond Limburgs vliegveld
De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) vindt dat er voor de woongebieden bij Maastricht Aachen Airport (MAA) een risico-inschatting moet worden gemaakt rond vallende vliegtuigonderdelen, zoals motorbrokstukken. Dat komt naar voren in een rapport over een incident twee jaar geleden, toen motoronderdelen van een Boeing 747-400 in Meerssen terechtkwamen.
Zo’n tweehonderd metalen onderdelen uit de linkermotor kletterden op 20 februari 2021 neer op daken, auto’s en in tuinen van mensen in Meerssen, waardoor twee mensen lichtgewond raakten. Dat gebeurde vlak nadat het vliegtuig was opgestegen van Maastricht Aachen Airport. Het vliegtuig maakte een uur later een noodlanding in Luik, na eerst kerosine geloosd te hebben om gewicht te verliezen.
Aan de hand van de risico-inschatting moet een beslissing genomen worden of deze risico’s aanvaardbaar zijn. „Doordat er boven gebieden in de omgeving van luchthavens veel luchtverkeer samenkomt, bestaat daar een grotere kans op incidenten”, aldus de onderzoeksraad.
„In het betreffende geval komt er veel luchtverkeer samen boven de dorpen Meerssen, Geverik en Beek. Dat betekent dat de betrokken inwoners onvrijwillig worden blootgesteld aan het risico van vallende motorbrokstukken, dat waarschijnlijk hoger is dan in de andere woongebieden rondom de luchthaven. De motorstoring heeft aangetoond dat het gevaar van vallende motorbrokstukken reëel is en kan leiden tot persoonlijk letsel en materiële schade. Het betreffende geval heeft het gevoel van onveiligheid bij de inwoners versterkt.”
Volgens het onderzoek raakten door langdurige oververhitting motoronderdelen los, kwamen die in de turbine terecht en werden ze via de uitlaat uitgestoten, om vervolgens op Meerssen te vallen. De problemen met deze motoren waren volgens de OVV al sinds de jaren 80 van de vorige eeuw bekend. Oververhitting had kunnen worden voorkomen door extra koeling, maar die is niet verplicht. De OVV adviseert zo’n verplichting wel in te voeren voor dit type motoren. Ook had de administratie van onderhoud beter op orde moeten zijn dan nu het geval was, aldus de OVV.