Intelligente wegafzetting A2 maakt werken veiliger en sneller
Voor het eerst in Nederland zet Rijkswaterstaat in samenwerking met Boskalis een zogenoemde intelligente wegafzetting in. Dat gebeurt op de A2 ter hoogte van de Maasbrug bij Wessem. Het werken aan de weg gaat daardoor sneller en is bovendien veiliger voor de wegwerkers.
Het gaat om een zogenoemde Go-Barry, een ‘smart-moving-traffic-barrier’ van 200 meter, die op afstand bestuurbaar is. Een wereldwijde primeur, maakte Rijkswaterstaat (RWS) vrijdag bekend. Het gaat om een proefproject.
De Go-Barry verplaatst zichzelf op rupsbanden, is op afstand bestuurbaar, kan rijstroken gecontroleerd afsluiten en weer vrijgeven. Een van de voordelen is volgens RWS dat het met de werkzaamheden meerijdt en dus niet steeds op- en afgebouwd hoeft te worden. De werkvlakken worden daardoor korter, en er ontstaan meer uren waarin gewerkt kan worden.
De opbouw van het gevaarte kan buiten het verkeer op een veilige plek plaatsvinden, waarna de Go-Barrier binnen twee minuten een rijstrook kan afzetten. Door het inzetten van het apparaat wordt de doorstroming van het verkeer verbeterd. Zonder de inzet van de Go-Barry had de A2 bij Wessem een week lang voor het verkeer afgesloten moeten worden, aldus RWS.
Het werken op de weg is veiliger doordat wegwerkers fysiek worden afgeschermd van het verkeer. Bovendien bevat het apparaat sensoren die onder meer verkeersdrukte en snelheid van het verkeer meten. Ook maakt de Go-Barry het mogelijk om werkzaamheden die anders alleen ’s nachts uitgevoerd konden worden, ook overdag uit te voeren.
RWS voert op korte termijn tien proefprojecten uit met de Go-Barry. Aan de hand daarvan wordt bekeken hoe het apparaat nog verder ontwikkeld kan worden voor het toepassen ervan op grote schaal.