Binnenland

Amersfoort wil betaald parkeren in hele stad invoeren

De gemeente Amersfoort wil in de hele stad betaald parkeren invoeren. Daarmee hoopt ze te bereiken dat er minder auto’s op straat worden geparkeerd en dat meer gebruik wordt gemaakt van niet-openbare parkeergelegenheden, centrale parkeervoorzieningen of parkeren op afstand.

Van onze correspondent
7 April 2023 15:01Gewijzigd op 7 April 2023 17:40
Centrum van Amersfoort. beeld ANP, SEM VAN DER WAL
Centrum van Amersfoort. beeld ANP, SEM VAN DER WAL

Het college van Amersfoort streeft naar een groene, leefbare en gezonde stad. “Daarom moet het aantal autobewegingen en het aantal geparkeerde auto’s in de straten worden verminderd”, meent wethouder Tyas Bijlholt (verkeer, D66). Parkeerbeleid is daarvoor volgens hem één van de instrumenten.

Betaald parkeren voor bezoekers zal in fasen over de gehele stad worden uitgebreid, zo is de bedoeling, ook in de dorpen Hoogland en Hooglanderveen en op de bedrijventerreinen. Dat zal worden gecombineerd met parkeervergunningen voor vaste gebruikers zoals inwoners. De plannen worden deze maand op twee gespreksavonden met belangenverenigingen en inwoners besproken.

In een conceptnota spreekt het college van “een eerlijker systeem”. “Degene die zijn eigen auto op straat in de schaarse ruimte parkeert gaat daar ook voor betalen. Hiermee stimuleren we autobezitters om te kiezen voor andere (meer duurzame) vervoersmiddelen en om de afweging te maken of die tweede of derde auto nu wel echt nodig is. Een bewonersvergunning voor een tweede of volgende auto zal duurder worden dan voor de eerste auto.”

In en rond de binnenstad wil het college het gebruik van de parkeergarages bevorderen. “Bij winkelgebieden en op bedrijventerreinen hanteren we een passend parkeertarief waarmee kort parkeren wordt gestimuleerd. Werknemers op bedrijventerreinen parkeren in eerste instantie op eigen terrein van het bedrijf of op daarvoor aan te wijzen parkeerterreinen of -garages en later in parkeerhubs.”

Het parkeerbeleid voorziet in alternatieven. “Bewoners van de stad verleiden we om zich vaker met de fiets of te voet en zich anders met een vorm van openbaar vervoer of een andere vorm van deelmobiliteit te verplaatsen. Voor werknemers en bezoekers van Amersfoort wordt een netwerk van collectieve parkeervoorzieningen, zogenaamde mobiliteitshubs, ingericht. “Hier kan je je auto parkeren én met een ander vervoersmiddel verder”, aldus Bijlhout.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer