Economie

Europa wil uniform tolsysteem voor trucks

Omstreden plannen voor een Europese tolsysteem voor vrachtwagens zijn nieuw leven ingeblazen. Huidig EU-voorzitter Luxemburg probeert in april een akkoord te bereiken, na drie eerdere mislukte pogingen door voorgangers.

Redactie economie
19 January 2005 09:09Gewijzigd op 14 November 2020 02:07

„Luxemburg is in een erg goede, neutrale positie om hierbij voortgang te boeken”, zei de Luxemburgse verkeersminister, Lucien Lux, dinsdag.

Doel is de sterk verschillende heffingen op vrachtwagens eenvormiger te maken. De situatie verschilt nu sterk. Bijvoorbeeld Nederland vraagt een heffing per jaar (”eurovignet”), Frankrijk heeft tolwegen, terwijl Oostenrijk en Duitsland chauffeurs een kilometerheffing opleggen.

Tsjechië overweegt in juni van dit jaar een tolheffing voor vrachtwagens zwaarder dan 7,5 ton in te voeren. Oorspronkelijk zou pas in 2006 een tolsysteem worden geïntroduceerd. Het voorstel tot vervroeging is afkomstig van de Tsjechische vice-president Jaroslav Bures. Volgens hem moeten vrachtwagenbestuurders door middel van een speciaal vignet kilometerheffing gaan betalen. De prijs zou vier kroon (13 eurocent) per kilometer bedragen. Voor buitenlandse bestuurders komt waarschijnlijk een meldingsplicht.

Breekpunt in de eerdere besprekingen over een uniform tolsysteem was vooral de bestemming van de opbrengst. Onder meer Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië willen het geld naar eigen inzicht besteden. Anderen willen het geld besteden aan verkeersprojecten.

Luxemburg zoekt een compromis gebaseerd op het laatste, Nederlandse voorstel. Minister Peijs (Verkeer) had bedacht dat landen een bepaald deel van de opbrengst aan verkeersprojecten moesten besteden.

De transportsector reageert blij op de nieuwe poging en hoopt op een acceptabel resultaat. De brancheorganisatie van wegvervoerders TLN hekelt de huidige wildgroei in systemen. Die leiden volgens TLN alleen maar tot meer belasting, waar de transporteurs niets voor terugkrijgen. De organisatie wijst als voorbeeld op Duitsland. Chauffeurs moeten daar sinds 1 januari 12,4 cent per kilometer betalen. Deze zogeheten Maut kost sommige vervoerders tienduizenden euro’s per maand.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer