Truckrun op de tocht uit angst voor schadeclaim
Een aantal truckerstoertochten voor mensen met een verstandelijke beperking is afgeblazen. De reden: angst voor schadeclaims. Maar misschien komt er een oplossing.
Meer dan 400 vrachtwagens zouden op 24 juni –luid toeterend– rondrijden in de omgeving van Enschede. De gezichten van de bijrijders, cliënten van De Twentse Zorgcentra, zouden op deze bijzondere dag stralen van blijdschap. Maar het loopt waarschijnlijk anders. Chauffeursvereniging Tukker Truckers heeft de stekker uit het evenement getrokken. De organisatie is beducht voor schadeclaims voor het geval er iets misgaat.
Aanleiding is een ongeval dat vorig jaar tijdens een rondrit plaatsvond, legt Alfred Smit, secretaris van Tukker Truckers, uit. Twee vrachtwagens, die nog geen 20 kilometer per uur reden, klapten toen op elkaar. Het gevolg was dat een begeleider, die –bij gebrek aan stoelen– op een bed achter de chauffeur zat, met haar hoofd tegen het dashboard knalde. Prompt diende ze een schadeclaim in bij de verzekering.
„We zijn er toen achtergekomen dat mensen die zonder riem op het bed zitten niet verzekerd zijn”, zegt Smit. „Stel dat iemand door de voorruit valt en invalide raakt, dan kan die persoon het bedrijf of de chauffeur aansprakelijk stellen. Dat kan fors in de papieren lopen.”
Geen onderscheid
Mensen vooraf een briefje laten tekenen waarin staat dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor als het misgaat, heeft volgens Smit geen zin. „Volgens onze verzekeraar snijdt dat juridisch geen hout.”
Ook vindt Smit het geen optie om alleen mensen met een beperking mee te nemen, zonder begeleider dus. „Bijna 75 procent van onze gasten heeft een begeleider mee. We willen geen onderscheid maken tussen mensen die wel en die geen begeleider nodig hebben.”
Tukker Truckers is niet de enige die uit angst voor schadeclaims truckruns annuleert. Drivers Uut Salland zou op 20 mei met zo’n 200 vrachtwagens rondrijden, maar heeft dat afgeblazen. Een rondrit in Valkenswaard met zo’n 150 trucks gaat eveneens niet door.
In totaal zouden er dit jaar zo’n negentig evenementen met vrachtwagens plaatsvinden, waaraan zo’n 9.000 mensen met een beperking meedoen. „Een aantal organisaties heeft gezegd het risico niet te willen nemen, andere dubben nog”, verklaart Willem Bos van de Overkoepelende Stichting Chauffeursactiviteiten (OSC).
Binnenkort heeft Bos een overleg met transportverzekering TVM. Hij hoopt voor elkaar te krijgen dat de verzekeraar eventueel letsel van álle inzittenden, ook van degene op het bed, gaat vergoeden. Over de uitkomst van het overleg is hij hoopvol gestemd. „De verzekeraar heeft gezegd dat ze voor een oplossing gaat zorgen.” Hij raadt organisaties aan de uitkomsten van dit gesprek af te wachten.
Zorginstelling De Schutse in Kesteren laat weten dat haar jaarlijkse truckerrit vooralsnog gewoon doorgaat. „Bij het organiseren houden we rekening met de risico’s en de regels vanuit vergunningen en ontheffingen”, verklaart bestuursassistent Willemieke Hendrikse. „Als er iets wijzigt rondom aansprakelijkheid zullen we altijd blijven kijken naar de mogelijkheden, in het belang van de veiligheid van onze cliënten en hun omgeving.”
Motoragenten
Ook de activiteitendag die de Zeeuwse stichting Davogé jaarlijks organiseert voor mensen met een beperking zal dit jaar weer plaatsvinden, en wel op 3 juni in Oostdijk. De bedoeling is dat zo’n tachtig vrachtwagens meedoen, die in twee colonnes zullen rondrijden. De stoet wordt begeleid door motoragenten van de politie en verkeersbegeleiders van een plaatselijke motorclub.
„Tot nu toe hebben we genoeg toezeggingen van chauffeurs gehad”, zegt Olivier van Koeveringe van stichting Davogé. „Zeeuwen zijn vrij nuchter. Tegenover gasten benadrukken we dat meerijden op eigen risico is. We doen het zo veilig mogelijk, maar kunnen niet alles uitsluiten.”
Van Koeveringe herinnert zich een ongelukje waarbij een chauffeur even niet oplette. Het gevolg was dat zijn auto zachtjes tegen die van een andere aanreed en er blikschade ontstond. „Hij wilde dat wij dat zouden oplossen. Daar kunnen wij echter niet voor opdraaien.”
Friet
Het evenement in Oostdijk moet een familiedag worden waarop mensen met een beperking in de watten worden gelegd, vertelt Van Koeveringe. „We proberen gasten de hele dag door van gratis eten en drinken te voorzien. Ze krijgen friet met een frikandel, broodjes, een ijsje en andere consumpties.” Hij verwacht 220 tot 240 bezoekers, net als in eerdere jaren.
De Zeeuwse chauffeur moet nog een aantal vergunningen zien rond te krijgen. „Dat gaat niet vanzelf. Elk jaar scherpen de gemeente en de Veiligheidsregio de regels aan. Van de week hoorden we dat we niet meer in onze loods mogen frituren. Als we het buiten moeten doen en het regent, hebben we een probleem. We denken erover na hoe we dat gaan oplossen.”
Ondanks alle bureaucratische belemmeringen gaat Van Koeveringe niet bij de pakken neerzitten. „Als je ziet hoeveel mensen met een beperking van zo’n dag genieten: daar doe je het voor.”