Klimaatactievoerders blijven in hal Amsterdamse stadhuis zitten
Enkele actievoerders van Extinction Rebellion hebben zich donderdag vastgemaakt aan fietsen in de hal van het stadhuis in Amsterdam. Eerder op de dag verstoorden activisten korte tijd een commissievergadering. De actiegroep eist dat het kolentransport via de Amsterdamse haven, waarvan de gemeente volledig aandeelhouder is, per direct stopt en dat de medewerkers een „rechtvaardig sociaal plan krijgen aangeboden”. De activisten willen tot laat in de hal blijven zitten.
De glazen deuren van de vergaderzaal zijn beklad met graffiti. Volgens een woordvoerder van de groep mogen de actievoerders van de gemeente tot middernacht blijven zitten. „Daarom organiseren we nu extra activiteiten voor binnen en versterking, want wij gaan niet weg totdat de gemeente het kolenbeleid wijzigt.”
De openbare vergadering van de raadscommissie Financiën, Kunst en cultuur en Diversiteit, waar onder meer over de haven werd gesproken, begon om 09.00 uur. Rond 10.30 uur stormden enkele actievoerders de zaal binnen. Zij lieten daar een spandoek zien met de tekst Door kolen naar de ratsmodee en lazen een statement voor. Ze vertrokken weer binnen een paar minuten. De vergadering werd geschorst en rond 10.40 uur hervat.
Burgemeester Femke Halsema kwam daarna langs voor een gesprek met de demonstranten, net als wethouder Hester van Buren (lucht- en zeehaven). De wethouder zei het eens te zijn „dat we zo snel mogelijk van kolentransporten af moeten”. „Dat is de inzet van ons en van het havenbedrijf.”
Extinction Rebellion voert al langer actie om het kolentransport te stoppen. Vorig jaar juli blokkeerde de groep het spoor naar een kolenoverslag in de Amsterdamse haven. Ook andere klimaatactiegroepen voerden al eens actie in het havengebied. Zo plaatste Code Rood in 2017 een zogenoemd klimaatkamp in het Westelijk Havengebied. Vorige maand nog blokkeerden actievoerders van Kappen met Kolen en Christian Climate Action (CCA) een kolentransport in de haven.
Het Amsterdamse stadsbestuur stelde eind 2020 al een visie op over de toekomst en duurzaamheid van de Amsterdamse haven. Zo moet het Havenbedrijf vanaf 2030 kolenvrij worden. Ook moeten er in 2050 geen vloeibare fossiele brandstoffen meer gebruikt worden. Zolang er nog geen voldoende alternatieven beschikbaar zijn, blijven die brandstoffen nog een belangrijke rol spelen, aldus de gemeente. „Wel investeren de bestaande olieterminals verder in verduurzaming en zo schoon mogelijke overslag van olie door middel van nieuwe technieken.”
De haven in de hoofdstad biedt werk aan zo’n 35.000 mensen en beslaat ruim 1600 hectare. De gezamenlijke havens van Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk en Velsen/IJmuiden worden gerekend tot de vierde haven van Europa.