ITV biedt excuses aan voor ‘ongepast gedrag’ bij The Voice
Producent ITV heeft zijn excuses aangeboden aan iedereen die „ongepast gedrag” rond The Voice of Holland heeft ondervonden. Dat laat managing director Lisa Perrin weten in reactie op het woensdag verschenen rapport naar aanleiding van het externe onderzoek van advocatenkantoor Van Doorne. Het bureau concludeerde dat er „ongepast gedrag” heeft plaatsgevonden bij vier oud-medewerkers, maar dat er niks met de meldingen bij leidinggevenden lijkt te zijn gedaan.
„Het is onze prioriteit om een veilige en ondersteunende omgeving te bieden voor iedereen die deelneemt aan, of werkt aan, onze shows en er is bij ITV Studios geen plaats voor grensoverschrijdend gedrag”, reageert Perrin. „Als de klachten over ongepast gedrag waren doorverwezen naar het ITV-management in Londen, zou de reactie anders zijn geweest. We willen onze excuses aanbieden aan de mensen die het juiste hebben gedaan door hun zorgen te uiten.”
Ook is ITV, die opdracht had gegeven voor het externe onderzoek na de uitzending van BOOS, de mensen die hebben meegewerkt dankbaar. „We begrijpen dat dit een moeilijk en emotioneel proces is geweest.”
Managing director ITV Studios Netherlands Karin de Groot voegt toe dat ze, sinds ze in januari 2020 verantwoordelijk was voor The Voice of Holland, hard met haar team heeft gewerkt „om een cultuur te creëren waarin iedereen eerlijk en respectvol wordt behandeld”. Als voorbeelden van initiatieven die sindsdien zijn genomen, noemt ze onder meer „verscherpt toezicht op producties” en „versterkte meldingskanalen”.