Klanten ING kunnen na urenlange storing weer internetbankieren
ING kampte vrijdag urenlang met een landelijke storing met internetbankieren en de app voor bankieren. Pas begin van de avond kon de bank melden dat alle Nederlandse klanten weer betalingen zouden moeten kunnen doen. „Maar we blijven het wel monitoren”, benadrukte een woordvoerster daarbij.
De storing begon rond 09.00 uur in de ochtend en trof zowel particuliere als zakelijke klanten van de bank. Ze konden geen geld overmaken naar rekeningen van anderen en ook niet naar de eigen spaarrekening. Volgens de zegsvrouw bleef betalen via iDEAL en in winkels wel mogelijk, net als contant geld opnemen uit een automaat.
De oorzaak van het euvel onderzoekt ING nog. „We wilden eerst zorgen dat alles weer werkt”, laat de woordvoerster weten. Wel wijst ze erop dat het ging om een euvel binnen de systemen van de bank. Er was dus geen sprake van een cyberaanval. Afgelopen maand kampte ING ook al met een storing, die het zeker dertien uur lang onmogelijk maakte om online te bankieren. Dat kwam omdat interne systemen niet meer goed met elkaar communiceerden.