Brinkhorst maant energiesector tot actie
Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft de grote energiebedrijven maandag gesommeerd hun administratie snel op orde te brengen. Hij riep topmensen van Essent, Nuon, Eneco en Delta bij zich op het ministerie. Voor 1 april moet het aantal problemen rond mensen die verhuizen zijn gehalveerd en op 1 juli opgelost.
Een onafhankelijk bureau zal erop toezien of de energiebedrijven dit nakomen. Brinkhorst liet na afloop van het onderhoud doorschemeren dat de problemen zich hoofdzakelijk voordoen in enkele regio’s van Nuon. Dit energiebedrijf bood zaterdag in paginagrote dagbladadvertenties zijn verontschuldigingen aan.
De problemen zijn ontstaan door de liberalisering van de energiemarkt per 1 juli. Tot dan toe konden kleinverbruikers alleen een leverancier kiezen voor groene stroom. Sinds 1 juli kunnen ze ook veranderen van leverancier van gewone stroom. Voor de energiebedrijven had dit tot gevolg dat ze de energierekening moesten splitsen in een deel dat de consument betaalt voor stroom en gas en een deel dat de consument betaalt voor aanleg en onderhoud van het netwerk om de stroom te kunnen leveren.
EnergieNed, de koepelorganisatie van de energiebedrijven, heeft geconstateerd dat er maandelijks 15.000 à 20.000 administratieve fouten worden gemaakt. Volgens Eneco en Essent betreft het aantal klagers circa 0,1 procent van hun totale klantenbestand. „We willen daarmee het probleem niet bagatelliseren. Elke ontevreden klant is er een te veel”, aldus I. Broen, woordvoerder van Essent.
Volgens hem is het probleem niet op te lossen door honderden medewerkers extra aan te trekken, zoals Nuon in zijn advertentie heeft aangekondigd. „Dat is symptoombestrijding. De overheid en de sector zijn bij de vrijmaking van de energiemarkt doorgeslagen en hebben een veel te complexe regelgeving ingevoerd om te garanderen dat de concurrentie zo eerlijk mogelijk verloopt.”
De energiebedrijven hebben volgens minister Brinkhorst onderschat wat dit betekent voor hun administratie als mensen gaan verhuizen. Hierdoor ontvangen mensen soms de rekening veel te laat en moeten ze in één keer een flink bedrag betalen. De bewindsman heeft daarom ook met de energiebedrijven afgesproken dat er in zo’n geval een betalingsregeling moet komen.
Vorig jaar april zei minister Brinkhorst in de Tweede Kamer ervan overtuigd te zijn dat de liberalisering van de energiemarkt voor de kleinverbruikers niet tot chaos zou leiden, nadat er eerder problemen waren bij de rekeningen voor grootverbruikers, voor wie de markt al langer geliberaliseerd is. Brinkhorst zette zijn woorden kracht bij door te zeggen dat hij bij chaos zou aftreden. „Van chaos is nu geen sprake”, aldus Brinkhorst maandag. De levering van energie is niet in gevaar geweest en de problemen spitsen zich toe op de administratie bij verhuizingen, maar niemand betaalt te veel. De bewindsman heeft er alle vertrouwen in dat de energiebedrijven snel orde op zaken stellen: „Bedrijven snijden zichzelf in de vingers als de klanten te laat betalen.”
De klagers zijn vooral klanten die na verhuizing lang op hun energienota moeten wachten. Voorheen konden mensen zich op de dag van verhuizen of later melden bij hun energieleverancier. Na 1 juli is het proces ingewikkelder geworden en moeten mensen hun nieuwe adres ten minste tien dagen voorafgaande aan hun verhuizing doorgeven.
„Dat heeft in alle voorlichtingskranten gestaan, maar ik kan me goed voorstellen dat deze informatie niet is blijven hangen. Er wordt veel meer van de consumenten verwacht”, aldus Essent-woordvoerder Broen. Hij spreekt van zeer gedetailleerde en administratieve procedures. „Dat leidt tot fouten.”
Volgens Broen zoeken energiebedrijven en het ministerie van Economische Zaken naar structurele oplossingen om de regelgeving te vereenvoudigen en te versoepelen.
De woordvoerder van Eneco meldt dat het bedrijf EZ een brief heeft geschreven over de administratieve rompslomp die de nieuwe regels veroorzaken. Een woordvoerder van EZ liet weten dat minister Brinkhorst de bedrijven op het matje heeft geroepen en maandag nog met hen om de tafel gaat. „We betreuren het dat de administratie niet op orde is. Toezichthouder DTe had eind vorig jaar de energiebedrijven al gewaarschuwd en structurele maatregelen geëist.”
De Consumentenbond noemde de advertentie van Nuon zaterdag schandelijk. „In mei vorig jaar zeiden de energiebedrijven dat ze hun administratie op orde hadden en dat was reden voor het groene licht voor de liberalisering van de energiemarkt”, aldus een woordvoerster van de bond.
Het geld had beter aan verbetering van de administratie kunnen worden besteed dan aan de advertentie, aldus de bond. Volgens de woordvoerster moet er een nieuwe directie bij Nuon komen. „Het roer moet om.”