Patiënten kunnen minder gemakkelijk contact krijgen met huisarts
Patiënten merken vaker dat de huisarts of de doktersassistent lastiger te bereiken is en ook dat het langer duurt voordat ze in de praktijk terecht kunnen. Dat maakt Patiëntenfederatie Nederland op uit de resultaten van een onderzoek onder meer dan 12.000 mensen. Ruim een derde merkte een „verandering” in de bereikbaarheid, vaak een negatieve.
Toch lukt het huisartsen „gelukkig nog bijna altijd” om patiënten van zorg te voorzien en is de tevredenheid over huisartsen „nog steeds hoog”, al moeten de dokters zich „soms in alle bochten wringen”, aldus de federatie. De uitkomsten van het onderzoek laten echter „duidelijk zien dat de druk op de huisartsenzorg toeneemt”, zegt Dianda Veldman, directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland.
Volgens Patiëntenfederatie Nederland staat „buiten kijf dat de manier waarop de huisartsenzorg in Nederland georganiseerd is en aangeboden wordt moet veranderen om de huisartsenzorg in de toekomst zowel behapbaar te houden voor huisartsen, als toegankelijk en bereikbaar te houden voor patiënten”.
De federatie pleit voor meer samenwerking tussen huisartsen, zodat ze bijvoorbeeld een opvangnetwerk kunnen organiseren voor mensen die (tijdelijk) geen huisarts hebben. Apothekers zouden een grotere rol kunnen spelen bij het volgen van iemands medicijngebruik. Het digitale contact met de huisarts moet verder worden verbeterd.
„Fysiek contact met de huisarts moet voor een patiënt altijd mogelijk blijven, maar voor veel vragen of kwaaltjes leent contact via een beveiligde chat of e-mail zich ook goed,” aldus Veldman. „De tijd die een huisarts daarmee bespaart, kan hij of zij besteden aan patiënten die dat echt nodig hebben.”