Porsche verwacht in 2023 te profiteren van hogere prijzen
De Duitse sportwagenfabrikant Porsche verwacht ook dit jaar te blijven profiteren van de hogere prijzen van zijn modellen. Het Duitse luxemerk heeft weinig last van de hoge inflatie en de vraag naar zijn luxe sportauto’s blijft groot, ondanks de prijsverhogingen die het bedrijf doorvoerde.
De meest waardevolle Europese autofabrikant, die vorig jaar apart naar de beurs ging, liet eerder al weten in 2022 meer Porsches te hebben verkocht dan een jaar eerder. Het rendement op de verkopen, ofwel de operationele winstmarge, steeg daarbij tot een recordniveau van 18 procent. Voor dit jaar rekent het bedrijf op een marge van tussen de 17 en 19 procent. Porsche levert daarmee de grootste winstbijdrage van alle automerken van het Duitse moederbedrijf Volkswagen.
De verkopen zullen volgens Porsche dit jaar toenemen tot 42 miljard euro. Het goedgevulde orderboek van het bedrijf helpt daarbij een deel van de druk weg te nemen die wordt veroorzaakt door de aanhoudende problemen in de toeleveringsketen. Ook concurrent BMW liet onlangs weten te blijven profiteren van de opgekropte vraag naar luxeauto’s, waarvan de verkopen minder worden geraakt door de recordinflatie en de dreiging van een recessie.
Porsche ontvouwde ook plannen voor de productie van een nieuwe volledig elektrische SUV, waarmee het de strijd wil aangaan met de Ferrari Purosangue, die een V12-verbrandingsmotor heeft. Ook wil Porsche een nieuwe afdeling Car-IT oprichten onder leiding van Sajjad Khan, de voormalige baas van de IT-divisie bij concurrent Daimler. De stapt volgt op de langslepende problemen bij Cariad, de softwaredivisie van Volkswagen. Die problemen hebben geleid tot de vertraging van verschillende belangrijke automodellen, waaronder de elektrische Porsche Macan.