Excuses Nuon voor fouten energienota
Het energiebedrijf Nuon erkent dat er problemen zijn met de energierekeningen voor de consument. In een paginagrote advertentie in de landelijke dagbladen van zaterdag bood het bedrijf daarvoor zijn verontschuldigingen aan.
Volgens EnergieNed, de koepelorganisatie van de energiebedrijven, gaat het maandelijks om 15.000 à 20.000 fouten. De problemen doen zich vooral voor bij de eindrekeningen die mensen bij hun verhuizing moeten krijgen.
Nuon zegt de moeilijkheden aan te pakken en daarvoor 300 mensen extra in te zetten. Het bedrijf wijt de problemen, die vooral bestaan uit vertraging van de rekeningen, aan de mogelijkheid die afnemers sinds juli vorig jaar hebben om hun eigen stroomleverancier te kiezen. De administratieve afhandeling van Nuon was daar niet op berekend.
Het energiebedrijf vereenvoudigt de administratie van de rekeningen bij een verhuizing. Nuon zegt met andere stroomleveranciers samen te werken om de vertragingen en klachten weg te werken.
De Consumentenbond is verbolgen en sprak zaterdag van een „schandelijke” advertentie. In mei vorig jaar zeiden de energiebedrijven dat ze hun administratie op orde hadden en dat was reden voor het groene licht voor de liberalisering van de energiemarkt, aldus een woordvoerster.
Het geld had beter aan verbetering van de administratie kunnen worden besteed dan aan de advertentie, aldus de consumentenorganisatie. Volgens de woordvoerster moet er een nieuwe directie bij Nuon komen. Komt er geen verbetering, dan wordt de verantwoordelijke minister Brinkhorst van Economische Zaken aangesproken. Die heeft gezegd op te stappen als het een chaos wordt, aldus de woordvoerster.