Binnenland

Postbode verschiet van kleur

Redactie economie
14 January 2005 22:45Gewijzigd op 14 November 2020 02:06

AMSTERDAM - De postbode, de brievenbussen, de postkantoren, de bestelbusjes, alles wordt nieuw. TPG Post verschiet binnenkort van kleur. Het karakteristieke rood maakt plaats voor oranje.plattekst rafelen (u20,1,0(Ook de naam TPG gaat op de helling. Het post-, expres- en logistiek bedrijf voert vanaf volgend jaar al zijn activiteiten onder de merknaam TNT uit. Hiermee moet de herkenbaarheid van het concern wereldwijd toenemen. Op dit moment opereert TPG met twee merknamen: TNT en TPG Post.

Het legendarische PTT Post veranderde in 1996 in TPG na de acquisitie van de Australische pakketvervoerder TNT. De merknaam PTT Post veranderde vier jaar later in TPG Post. TPG biedt inmiddels in acht Europese landen postdiensten aan, soms als TPG, soms als TNT. Straks hanteert het bedrijf alleen nog de naam TNT. Koningin Beatrix heeft toestemming gegeven om ook voor TNT Post in Nederland het predikaat ”Koninklijke” te voeren.

De plannen zijn revolutionair. Want hiermee verdwijnt én de naam én de bedrijfskleur. „Het zal wennen zijn”, erkent H. Koorstra, directeur Mail. „In Nederland zijn onze medewerkers, onze klanten en ikzelf ook sterk gehecht geraakt aan TPG Post en de kleur rood. Daarvan neem je niet zomaar afscheid.”

TPG neemt volgens hem daarom de tijd voor een „zorgvuldige invoering” van de merknaam TNT Post en de kleur oranje. „Dit doen we ook omdat we in deze tijd, waarin we erg op de kosten moeten letten, geen onverantwoord grote uitgaven willen doen.”

De gefaseerde invoering van het merk TNT en de nieuwe huisstijl duurt ongeveer drie jaar. Het Nederlandse straatbeeld zal in deze periode steeds meer oranje kleuren. Ook de kleding van de circa 45.000 postmedewerkers wordt op termijn aangepast. Bij TPG werken op dit moment ruim 160.000 medewerkers. Het bedrijf heeft klanten in 200 landen.

Met de wijziging van naam en kleur is volgens TPG zo’n 8 tot 10 miljoen euro gemoeid. Niet veel op een omzet van 12 miljard, aldus een woordvoerder. Bovendien probeert het bedrijf natuurlijke vervangingsmomenten te benutten. „We zullen ervoor zorgen dat alle medewerkers die nu nog een rood posthart hebben straks net zo trots zijn op het TNT-oranje”, aldus topman P. Bakker.

Er is nog één hobbel te nemen. De aandeelhouders moeten op 8 april instemmen met de kleur oranje.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer