Kwik-Fit stapt in reparatie autoruiten
Kwik-Fit start nog deze maand met autoruitreparaties. De keten van bedrijven voor auto-onderhoud zegt autoruiten goedkoper te kunnen repareren en vervangen dan concurrenten. Marktleider Carglass verwacht echter geen glasoorlog.
In Nederland moeten jaarlijks zo’n 1,2 tot 1,3 miljoen ruiten worden gerepareerd of vervangen. Daarvan zijn er zo’n 120.000 tot 130.000 gesneuveld door inbraak of vandalisme. Het aantal reparaties hangt onder meer af van de weersomstandigheden. Bij extreme temperaturen (koud of warm) moeten meestal meer reparaties worden verricht.
In Nederland zijn vijf ketens van bedrijven actief op het gebied van ruitreparaties. Daarvan is Carglass met een marktaandeel van 50 procent en 54 vestigingen de grootste.
De autoruitenmarkt in Nederland krijgt een nieuwe concurrent na de mededeling van Kwik-Fit vrijdag ook ruitreparaties te gaan uitvoeren. Kwik-Fit telt ruim 180 filialen in Nederland en is daarmee naar eigen zeggen „drie keer zo groot” als de grootste concurrent.
De introductie van ruitreparatie volgt na een proef waarbij Kwik-Fit onder andere de administratieve afwikkeling heeft getest. Vanaf deze maand zijn alle vestigingen uitgerust met het benodigde gereedschap, terwijl de medewerkers een opleiding hebben gevolgd om sterren en putjes in ruiten te kunnen repareren. Indien nodig vervangt Kwit-Fit ook op locatie complete ruiten.
Volgens Kwik-Fit-directeur Bonno van der Putten past de reparatie en de vervanging van ruiten goed in de reeks producten die zijn bedrijf wil bieden. „Het aanbieden van ruitreparaties ontbrak nog in Nederland, maar daar komt dus binnenkort verandering in.” Van der Putten verwacht over een tot twee jaar een „substantieel marktaandeel” in ruitreparaties te hebben veroverd. Afhankelijk van het type autoverzekering handelt Kwik-Fit, net als de concurrenten, de administratie met de verzekeraar af.
Carglass is „niet bang” voor de nieuwe concurrent, verklaart directeur D. Bekius van Carglass Nederland. „Wij volgen de ontwikkelingen alert, maar moeten eerst nog zien dat Kwik-Fit zijn uitspraken kan waarmaken. De toekomst zal dat uitwijzen.”
Hij vraagt zich af of een bedrijf voor auto-onderhoud het repareren van ruiten er even bij kan doen. „Dit is specialistisch werk waarvoor vakmanschap, goed gereedschap en veel ervaring nodig zijn. Je moet het vaak genoeg doen.” Hij vraagt zich verder af of Kwik-Fit ruiten van alle merken en alle soorten auto’s kan vervangen of repareren.
Bekius verwacht niet dat er op korte termijn een glasoorlog uitbreekt in de autoruitenreparatie. „Het merendeel van deze reparaties is verzekeringswerk. Een verzekeraar kijkt niet naar een individueel schadegeval, maar kijkt naar de totale kosten op jaarbasis.” Daarbij speelt volgens hem ook de mogelijkheid van vervanging van autoruiten in het weekend of ’s nachts een grote rol.