Als de graafmachine het niet doet, ligt het werk aan boord stil
Laden en lossen op de Liamare doen we zelf. Met een verlengde graafmachine, want anders blijven er restjes van de lading achter in het ruim.
De graafmachine staat op een traverse (dwarsbalk) zodat hij over rails naar het voor- of achterschip kan rijden met behulp van een ketting. De machine kan zijwaarts over de traverse bewegen gebeurt zijn rupsbanden.
De graafmachine is een Hitachi 870 ZX. Van zichzelf weegt hij 87 ton, maar na enkele aanpassingen is hij nu 111 ton zwaar. De arm is verlengd omdat we anders niet in het hele ruim kunnen komen. Tussen de kraan en de bodem van het ruim zit ruim 12 meter.
In elke schep kan de kraan zo’n 10 ton laden of lossen. Voordat de lading uit of in het schip is, duurt het wel even.
Zo hebben we in de zeevaart te maken met machines die je er niet snel zou verwachten. Er is een graafmachinemachinist aan boord die voor de kraan zorgt. Hij pleegt onderhoud aan de kraan en bestuurt hem tijdens het laden en lossen. Maar hij staat er niet alleen voor. Als het voertuig wat mankeert, helpt iedereen mee met sleutelen. Denk aan het wisselen van de graafbak of het vervangen van een hydrauliekslang of -cylinder. Dat zijn klussen die we met elkaar als team doen. Het is erg belangrijk dat we de kraan draaiende houden, want anders ligt het werk stil.