Verpakkingsloze super Pieter Pot verkocht na financiële problemen
De oprichters van de verpakkingsloze websupermarkt Pieter Pot hebben hun bedrijf verkocht vanwege financiële moeilijkheden. De Rotterdamse onderneming groeide de afgelopen jaren hard, maar slaagde er volgens oprichter Jouri Schoemaker niet in de onlineverkoop van levensmiddelen rendabel te maken.
„Met pijn in ons hart waren we daarom nu genoodzaakt het stokje van dit droomavontuur over te dragen om de missie van Pieter Pot voort te kunnen zetten”, schrijft hij op socialemediaplatform LinkedIn.
De nieuwe eigenaar is de Delicatessenfabriek, een bedrijf dat zowel in grote als kleinere hoeveelheden zaken als tapas, salades en sambal aanlevert. Dit bedrijf verzorgde de schoonmaak van glazen potten die Pieter Pot gebruikt om zonder plastic verpakkingen boodschappen aan te leveren.
Pieter Pot werd in 2019 opgericht om Nederlanders met zo min mogelijk verpakkingsafval boodschappen te laten doen. Klanten krijgen hun aankopen in glazen flessen en potten die de webwinkel via een statiegeldsysteem telkens opnieuw kan gebruiken. Volgens Schoemaker hebben „meer dan 50.000 klanten” gebruikgemaakt van die dienst, zo schrijft hij op LinkedIn.
Eerder schreef vaknieuwssite RetailTrends dat de nieuwe eigenaren schuldeisers hebben verzocht met slechts een deel van hun vorderingen bij Pieter Pot genoegen te nemen. Zonder akkoord zou het bedrijf failliet gaan, staat volgens RetailTrends in een brief aan crediteuren.
In 2020 meldde Pieter Pot nog een miljoeneninvestering binnen te hebben gehaald. Durfinvesteerders Future Food Fund, InnovationQuarter en SHIFT Invest staken samen 2,7 miljoen euro in het bedrijf.