Burger King-moeder boekt meer winst en krijgt nieuwe topman
Restaurant Brands International, het moederbedrijf van fastfoodketens als Burger King en Popeyes, zag de winst in het vierde kwartaal stijgen. Eerder lieten concurrenten als McDonald’s en Yum Brands, de eigenaar van Taco Bell, Pizza Hut en KFC, al sterke resultaten zien doordat Amerikaanse consumenten vanwege de hoge inflatie vaker kiezen voor de meer betaalbare snacks van de fastfoodconcerns.
Restaurant Brands International kondigde ook aan dat operationeel directeur Joshua Kobza topman José Cil per 1 maart 2023 zal opvolgen. Cil zal nog een jaar aanblijven als adviseur om een soepele overgang te garanderen.
De omzet van het concern steeg in het laatste kwartaal van 2022 met ongeveer 9 procent tot 1,7 miljard dollar (zo’n 1,6 miljard euro). Ondanks hogere kosten en ongunstige wisselkoerseffecten steeg de nettowinst tot 336 miljoen dollar, van 262 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder.
Bij Burger King stegen de verkopen in het vierde kwartaal met 11,8 procent. Dat kwam deels doordat er meer restaurants geopend zijn, maar ook hiervoor gecorrigeerd stegen de verkopen met meer dan 8 procent. Op de Amerikaanse thuismarkt groeide Burger King 5 procent. Ook bij koffieketen Tim Hortons en kipketen Popeyes Louisiana Kitchen zaten de verkopen in de lift.