NS voorzichtig over stiptheid van treinen
De treinen van de Nederlandse Spoorwegen reden afgelopen jaar vaker op tijd dan in 2003. De vervoerder is echter voorzichtig over de stiptheid in 2005. Door de vele geplande onderhoudswerkzaamheden zal de NS er een hele kluif aan hebben het huidige niveau vast te houden.
Afgelopen jaar reed 86 procent van de treinen op tijd. Dat was ongeveer 3 procentpunt meer dan het jaar ervoor. Met een punctualiteit van 86 procent komt een tweede prijsverhoging overigens steeds dichterbij. De NS mag de treinkaartjes met iets meer dan 2 procent duurder maken als over een periode van twaalf maanden 86,8 procent van de treinen op tijd rijdt.
De NS streeft ernaar in 2005 op het niveau van rond de 86 procent te blijven, maar gaf donderdag aan dat dit lastig wordt. Spoorbeheerder ProRail heeft flink wat onderhoud op de agenda staan dit jaar. Het aantal storingen aan seinen en wissels moet daardoor uiteindelijk afnemen.
ProRail voert sinds kort een proef uit met een nieuwe vorm van onderhoud, waardoor minder treinverkeer mogelijk is. Hij vindt buiten de spits plaats tussen Utrecht en Amersfoort en tussen Deventer en Enschede. Om de rails veilig en efficiënt te inspecteren sluit ProRail een van beide sporen op de trajecten af. De treinen moeten dan om en om over het beschikbare spoor rijden. De strengere veiligheidseisen voor werken aan het spoor maken deze maatregel noodzakelijk, stelt ProRail.
De consumentenorganisaties als Rover, de Consumentenbond en de ANWB vinden dat de spoorbeheerder onvoldoende oog heeft voor de reiziger. De maatregel is volgens hen buiten proporties. De kans op ongevallen is bijzonder laag en er is onvoldoende gekeken naar alternatieven, zoals inspecties per camera vanaf de trein, menen de organisaties.
De klanten van het bedrijf zijn afgelopen jaar tevredener geworden. Ze gaven de NS een rapportcijfer van 6,7 tegenover een 6,5 in 2003. NS–topman A. Veenman is tevreden met dit resultaat.