Economie

Omzet Ahold daalt ruim 7 procent

Supermarktconcern Ahold heeft in 2004 zijn omzet met 7,3 procent terug zien lopen tot 52 miljard euro. Belangrijke oorzaken voor de terugval zijn de lage koers van de dollar en de verkoop van bedrijfsonderdelen.

Redactie economie
13 January 2005 11:09Gewijzigd op 14 November 2020 02:06

Ahold publiceerde donderdag de voorlopige omzetcijfers over het vierde kwartaal van 2004 en het gehele vorige jaar. Eind maart presenteert het concern de definitieve resultaten over 2004.

Exclusief de wisselkoerseffecten en de afstoting van onderdelen laat de omzet over 2004 wel een stijging zien. In dat geval is er sprake van een toename met 3,1 procent. De geschatte omzet over 2004 komt overeen met de verwachtingen van analisten.

Het vierde kwartaal kende een omzetverlies van 3,1 procent. Als over die periode het wisselkoerseffect en de desinvesteringen niet worden meegenomen, was er sprake van een omzetgroei van 7,9 procent.

Een goede vergelijking met 2003 is overigens moeilijk, omdat vorig jaar 53 weken telde. Om die reden geeft Ahold een vergelijkend cijfer voor 2003 dat is gebaseerd op de 52 weken die dat jaar telde plus de eerste week van 2004 (aangepast boekjaar 2003).

In Nederland liep de omzet van Albert Heijn 1 procent op (vergeleken met aangepast 2003). Ahold is tevreden over de prijzenslag die de supermarktketen ruim een jaar geleden heeft ontketend. Het concern wijst vooral op het grotere aantal klanten dat ook daadwerkelijk inkopen doet in de Albert Heijn-winkels.

Dat dit niet direct tot een grotere omzet leidt, baart het concern niet meteen zorgen. „Het gaat bij ons niet alleen om prijs, maar ook om beleving, service en dienstverlening”, licht een woordvoerder toe. Ahold spant zich vooral in om eerder weggelopen klanten weer aan zich te binden. Het concern vertrouwt erop dat diezelfde klanten op termijn weer meer gaan uitgeven.

Albert Heijn maakte een succesvolle kerstperiode mee. In de week voorafgaand aan het kerstweekend bezocht een recordaantal klanten de supermarkt.

De activiteiten in Centraal- Europa realiseerden in het vierde kwartaal van 2004 een groei van de netto-omzet (exclusief wisselkoerseffecten) van 6,4 procent. Deze groei was vooral te danken aan de opening van winkels.

Vergeleken met het aangepaste boekjaar 2003 bleef de supermarktomzet in de VS nagenoeg stabiel. De winkels van onder andere Stop & Shop/Giant-Landover en BI-LO/Bruno’s zetten, in Amerikaanse dollars, 0,4 procent minder om. Voedseldistributeur US Foodservice kende daarentegen een omzetstijging van 3,9 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer