Hermitage toont Rembrandt en tijdgenoten uit The Leiden Collection
In de Hermitage in Amsterdam opent zaterdag een tentoonstelling over Rembrandt en zijn tijdgenoten uit The Leiden Collection, een van de grootste particuliere collecties met zeventiende-eeuwse Nederlandse kunst. In totaal zijn 35 schilderijen te zien, waarvan er veel decennia lang niet in Nederland zijn geweest.
Burgemeester Femke Halsema opende de tentoonstelling donderdag al officieel. Vanaf zaterdag zijn de deuren open voor publiek, tot en met zondag 27 augustus.
De Hermitage verbrak begin dit jaar de banden met het Russische gelijknamige staatsmuseum in Sint-Petersburg vanwege de oorlog in Oekraïne en gaat sindsdien internationale samenwerkingen aan met andere culturele instellingen. Zo was hiervoor de expositie Love Stories te zien, die in samenwerking met de National Portrait Gallery in Londen tot stand kwam. Eerder was de serie Dutch Heritage Amsterdam te zien met topstukken als Het melkmeisje van Vermeer uit het Rijksmuseum en Zelfportret van Rembrandt uit het Mauritshuis.
The Leiden Collection, opgericht in 2003 door het Amerikaanse echtpaar Thomas S. Kaplan en Daphne Recanati Kaplan, telt zo’n 250 schilderijen en tekeningen en is vernoemd naar Rembrandts geboortestad. Sinds 2017 maken de oprichters een wereldtournee met de meesterwerken, onder meer naar, Parijs, Shanghai, Moskou en Abu Dhabi.
De 35 schilderijen zijn historiestukken, gebaseerd op verhalen uit de Bijbel, klassieke geschiedenis en mythologie. Voor zeventiende-eeuwse Hollandse kunstenaars was het een uitdaging om historieschilderijen zeer naturalistisch weer te geven. Zo konden kijkers zich duidelijk verplaatsen in de emoties en hartstochten die ze zagen. In die tijd werd de historieschilderkunst gezien als „de nobelste, meest prestigieuze vorm van schilderen”.
In de tentoonstelling in Amsterdam staat Rembrandts werk Minerva in haar studeerkamer (1635) centraal. Een ander opvallend werk is bijvoorbeeld Buste van een bebaarde oude man (1633), zijn kleinste bekende schilderij, dat in een handpalm past. Naast werken van Rembrandt (1606-1669) toont de tentoonstelling schilderijen van zijn leermeester, Pieter Lastman, van leerlingen en volgelingen, onder wie Ferdinand Bol en Arent de Gelder, en tijdgenoten als Carel Fabritius en Jan Steen.
Dit jaar komt de Hermitage met een meerjarenprogramma van tentoonstellingen die volgen. Het museum overweegt onder een andere naam verder te gaan. Daarover is vooralsnog niks bekend, aldus een woordvoerder, dus voorlopig blijft Hermitage Amsterdam in gebruik.