Dure drank stuwt verkopen moederbedrijf Guinness en Baileys
De Britse drankproducent Diageo heeft het afgelopen halfjaar meer drank verkocht dan alom verwacht. Consumenten lieten zich niet afschrikken door hogere prijzen en kochten vaker een duurdere fles.
Het bedrijf, bekend van bier-, whisky- en likeurmerken als Johnnie Walker, Guinness en Baileys, zag de verkoop op eigen kracht toenemen met 9,4 procent. Diageo boekte 2,3 miljard Britse pond (2,6 miljard euro) nettowinst, 17 procent meer dan in het voorgaande jaar.
Inflatie heeft volgens het bedrijf relatief weinig effect gehad op de verkoop, met name doordat sterke drank door consumenten als een betaalbare luxe wordt gezien. Ook ziet het concern dat het heropenen van de horeca de drankverkoop heeft gestimuleerd. Er werd met name meer whisky, tequila en Guinness gedronken.
Diageo-topman Ivan Menezes verwacht dat het bedrijf de goede resultaten kan doorzetten. „We zijn ervan overtuigd dat we onze verwachting van een omzetgroei van 5 tot 7 procent en een winstgroei van 6 tot 9 procent in de komende drie jaar kunnen waarmaken,” aldus Menezes.
Het concern is ook optimistisch over de terugkeer van de Chinese consument, nu de meeste coronamaatregelen daar zijn opgeheven.